آموزش هوشمند

“شاد” جدیدی در راه است/سال تحصیلی جدید به هر دو صورت مجازی و حضوری برگزار می شود!؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید، دوباره موضوع استفاده از نرم افزار “شاد” مطرح شده است؛ حال باید دید سامانه شاد می تواند در سال جدید آموزشی از لحاظ کیفی و کمی کارآیی لازم را داشته باشد یا همانند سال قبل باید منتظر چالش های جدی باشیم!؟

به گزارش اقتصاد الکترونیکی به نقل از موج، با تعطیلی مدارس که در پی شیوع گسترده کرونا و البته به خاطر حفاظت از جان دانش آموزان شکل گرفت، کلاس ها به صورت مجازی و با استفاده از نرم افزار شاد که توسط آموزش و پرورش طراحی شده بود، برگزار گردید.

با این حال این نرم افزار شاد آنچنان با مشکلاتی جدی همراه بود که عملا با گلایه ها و انتقادهای زیادی از سوی دانش آموزان و والدین آنها و حتی بسیاری از معلم ها و مدیران مدارس همراه شد؛ با این وجود قرار است در سال جدید تحصیلی نیز، دوباره کلاس های مقاطع مختلف از طریق نرم افزار شاد برگزار شود. اما مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسؤول شبکه شاد می گوید که نرم افزار شاد با تغییراتی بنیادین همراه است که در آن تلاش شده تا مشکلات کنونی آن مرتفع شود. 

سید+حسن+الحسینی

 شیوع بیماری کرونا باعث شد تا مدارس کشورمان نیز مانند بسیاری از دیگر کشورها تعطیل شود و آموزش به صورت مجازی دنبال شود؛ آنهم از طریق نرم افزار “شاد” که آموزش و پرورش آن را آماده کرده بود. اما اجرای این شیوه آموزشی و خود نرم افزار شاد با ایرادهایی جدی همراه بود که باعث می شد تا دانش آموزان به عنوان کاربران آن و حتی والدین آنها، انتقادها و گلایه هایی جدی را به آن داشته باشند.

حالا و در آستانه سال جدید که گویا قرار است با ادامه داستان ویروس کرونا، باز هم آموزش مدارس از طریق فضای مجازی و همان طرح شاد دنبال شود، این دغدغه از سوی دانش آموزان مطرح می شود که آیا قرار است باز هم آموزش، به وسیله همان نرم افزار طرح “شاد” و با همان ایرادها دنبال شود یا تغییراتی را خواهد داشت و اشکالات آن مرتفع خواهد شد؟

همانطور که شما هم گفتید، مسلما با توجه به ادامه انتشار ویروس کرونا و خطرات ناشی از آن، به نظر می رسد امسال هم مجبور باشیم آموزش مدارس را از طریق فضای مجازی و از راه استفاده از همان نرم افزار “شاد” دنبال کنیم. منتهی در طول این مدت با بررسی هایی که ما داشتیم، تلاش کردیم تا مشکلات این نرم افزار را برطرف کنیم.

نتیجه این تلاش هم اضافه شدن قابلیت ها و همچنین ارتقاء بسیار زیاد نرم افزار شاد بوده است. این تغییرات به حدی است که می توان ادعا کرد نسخه جدیدی از شاد طراحی شده که کاملا با نسخه قدیمی آن، متفاوت است. نسخه ای که به زودی از آن رونمایی خواهیم کرد. 

نسخه جدید شاد چه قابلیت هایی نسبت به نسخه قدیمی آن دارد؟

بطور کلی در نسخه جدید شاد، آموزش بین دانش آموزان و معلمان، تعاملی تر خواهد بود؛ ضمن آنکه کار با آن نیز ساده تر می باشد. در مجموع تلاش شده تا در نسخه جدید تمام آموزش هایی که در یک کلاس و مدرسه ارایه می شود، در این نرم افزار هم باز تعریف و پیاده سازی شود. به عبارتی در نرم افزار ارتقاء یافته شاد، استانداردهای آموزشی کاملا رعایت شده است. چرا که ما حقیقتا معتقدیم که تعلیم و تعلم نباید به هیچ قیمتی تعطیل شود. برای همین تلاش کردیم تا در این شرایط کرونایی، نرم افزار شاد به نوعی دستیار سلامت خانواده ها و والدین باشد. 

ولی نگفتید به طور مشخص چه قابلیت های جدیدی به نرم افزار قدیمی شاد اضافه شده است؟

اجازه بدهید در این مورد بعدا و پس از تکمیل این نرم افزار صحبت کنیم. چون بسیاری از این قابلیت ها که تعدادشان اتفاقا کم هم نیستند هم اکنون در حال تست شدن و آزمایش شدن است. ولی همانطور که قبلا هم گفتم می توانم اطمینان دهم که این قابلیت ها به هیچ عنوان با قابلیت های نسخه قدیمی قابل مقایسه نیست! دراین نسخه جدید حتی پیش بینی های قابل توجهی نیز در مورد اوقات فراغت دانش آموزان شده که در حوزه معاونت پرورشی تعریف می شود.

منظورتان اوقات فراغت تابستانی است؟

بله.

ولی در نسخه قدیمی هم که چنین قابلیت هایی وجود داشت. آیا اصلا ارزیابی دقیقی از اجرای طرح های تابستانی امسال برای دانش آموزان داشته اید؟

بله. گرچه هنوز گزارش نهایی این بررسی به دستم نرسیده ولی رصدهای ما و کارشناسانمان حکایت از آن دارد که در تابستان امسال، دوره های آموزش مجازی تدارک دیده شده در نرم افزار شاد، با استقبال خوبی از سوی دانش آموزان همراه بوده است.

حالا که صحبت از بررسی نرم افزار شد، می خواهم بدانم که آیا در مورد کلیت نرم افزار شاد و کارآیی آن در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ نیز تحقیق و بررسی خاصی داشته اید؟

این کار انجام شده است. این بررسی ها و آمار و ارقام نشان می دهند که نارضایتی هایی از نحوه کارآمدی و کارکرد این نرم افزار در بین دانش آموزان و والدین آنها وجود داشته است، که البته منکر این نیستیم که طرح شاد قدیمی، اشکالاتی اساسی داشته است و همین مسایل هم باعث بروز نارضایتی دانش آموزان شده است. ولی در نرم افزار جدید تلاش کرده ایم براساس همین بررسی ها، مشکلات گذشته را برطرف کنیم. در عین حال معتقدیم که نرم افزار کنونی شاد هم با توجه به وضعیت پیش بینی نشده کرونا و همچنین تعطیلی ناگهانی مدارس، در زمان خودش نرم افزار قابل دفاعی بوده است.

یکی از مشکلات نرم افزار قدیمی شاد، نحوه برگزاری آزمون ها و امتحانات در آن بود که با انتقادهای فراوانی از سوی والدین و حتی کارشناسان مواجه می شد. در نرم افزار جدید، فکری برای این چالش جدی آموزشی شده است؟

دقیقا همین طور است. این هم یکی دیگر از همان قابلیت هایی است که در مورد آن صحبت کردم.

در مورد اینترنت چطور؟ چون شاید مهمترین مشکل آموزش های تحصیلی مجازی سال گذشته، همین کاهش سرعت اینترنت و همچنین رایگان نبودن آن بود و اینکه سرعت اینترنت در بسیاری از مناطق کشور در حدی نیست که دانش آموزان و معلم های آنها، بتوانند از آن برای ورود به نرم افزار شاد یا بارگذاری تصاویر و اسناد خود استفاده کنند. ضمن آنکه اصولا خیلی از دانش آموزان اصلا تلفن همراه جداگانه ای نداشتند تا بتوانند در کلاس های آنلاین شرکت کنند. برای سال تحصیلی جدید فکری برای این مشکل جدی پیش روی آموزش کرده اید؟

با مذاکرات و تعامل خوبی که بین آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات شده است، تلاش کرده ایم تا برای سال جدید دسترسی حداکثری به اینترنت را برای کاربران نرم افزار شاد، فراهم کنیم. ولی مسلما همانطور که شما هم اشاره کردید، حتما در برخی از نقاط کشور باز هم در مورد اینترنت با مشکلاتی جدی مواجه خواهیم بود یا اصلا ممکن است دانش آموزانی باشند که تلفن همراه نداشته باشند. اما برای دانش آموزان این مناطق، که اکثرا هم جزء مناطق محروم و دور افتاده کشور هستند، تدابیر خاصی در نظر گرفته شده است. برای این عزیزان، روش های آموزش جایگزینی مانند آموزش از طریق تلویزیون یا بسته های کمک آموزشی در نظر گرفته شده تا از تحصیل عقب نمانند. بنابراین این دانش آموزان نیز نباید به هیچ عنوان نگران باشند.

منظورتان از بسته های کمک آموزشی توزیع کتاب و جزوات کمک آموزشی بین دانش آموزان کم بضاعت یا نقاطی است که به اینترنت دسترسی ندارند است؟

کاملا همین طور است. این بسته ها شامل کتاب و CD های آموزشی است که در نقاط محروم و یا بین دانش آموزان کم بضاعت توزیع خواهد شد.

مسئولان وزارتخانه آموزش و پرورش اعلام کرده اند که احتمالا آموزش های تحصیلی در سال جدید، تلفیقی از آموزش های مجازی و حضوری خواهد بود. گرچه در عین حال تاکید کردند که هنوز در این زمینه تصمیم قطعی گرفته نشده است. واقعا همین طور است؟ یعنی قرار است سال تحصیلی جدید به هر دو صورت مجازی و حضوری برگزار شود؟

تا این لحظه که تصمیم همین است. یعنی براساس اینکه شهرها و مناطق مختلف کشور در وضعیت های سفید، زرد یا قرمز باشند، کلاس ها به صورت حضوری یا مجازی برگزار شود. در این مورد هم برنامه ریزی های جامعی صورت گرفته و ما کاملا آماده اجرای این طرح هستیم. بنابراین هیچ جای نگرانی برای دانش آموزان کشور در هر کجا که زندگی می کنند، وجود ندارد. ما سال جدید تحصیلی را  با قدرت و نظم و کیفیت بسیار خوبی آغاز خواهیم کرد و آن را به اتمام خواهیم رساند. درست مطابق استانداردهای آموزشی موجود.

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا