سخت افزار

سونی پلی‌استیشن ۵ را رونمایی کرد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

رقیب جدید «ایکس باکس» به بازار آمد

 سونی بالاخره کنسول پلی‌استیشن ۵ یا PS۵ خود را رونمایی کرد؛ کنسولی که حالا مشخص شده با دیزاینی سیاه و سفید و کنترلرهای تازه چه شکل و شمایلی دارد. این کنسول قرار بود ۱۵ خرداد رونمایی شود اما اعتراضات آمریکا زمان رونمایی آن را به تاخیر انداخت. کنسول PS۵ به‌صورت ایستاده هم قرار می‌گیرد و شامل دو مدل است یکی با درایو بلوری۴K و دیگری Digital Edition (نسخه دیجیتالی)‌ است. در نسخه دیجیتالی پلی‌استیشن ۵ به‌دلیل حذف درایو شاهد ضخامت کمتری نسبت به مدل معمولی این کنسول هستیم.

در نسخه دیجیتال احتمالا شاهد قیمت پایین‌تر هم خواهیم بود اما سونی هنوز قیمت این کنسول را اعلام نکرده است. این کنسول مشابه Xbox Series X قادر به قرارگیری هم به‌صورت افقی و هم به‌صورت عمودی کنار تلویزیون یا مانیتور است. سونی همچنین یک استند برای نسخه دیجیتالی PS۵ عرضه کرده است. در قسمت جلو و بالای کنسول پلی‌استیشن ۵ سونی شاهد پورت‌های USB-A و USB-C هستیم.

  لوازم جانبی پلی‌استیشن ۵

سونی تعدادی لوازم جانبی برای کنسول PS۵ معرفی کرده ازجمله یک هاب شارژ (DualSense charging station)،‌یک دوربینHD، یک هدست بی‌سیم سه‌بعدی و یک ریموت. سونی هنوز قیمت هیچ کدام از این لوازم جانبی PS۵ را اعلام نکرده است. دیزاین کنسول جدید گیم سونی ماه‌ها پس از آنکه مایکروسافت از کنسول جدید شبیه به PC خود (Xbox Series X) رونمایی کرد، صورت می‌گیرد.

  زمان عرضه کنسول PS۵

سونی مشابه مایکروسافت به تدریج در ماه‌های اخیر اطلاعاتی درباره کنسول گیم خود به بازار ارائه کرده است. زمان عرضه کنسول PS۵ در زمستان امسال ۱۳۹۹ و در جریان فصل تعطیلات کریسمس خواهد بود. این کنسول از مشخصات فنی قدرتمندی سود می‌برد از جمله یک پردازنده هشت هسته‌ای AMD Zen ۲ و همچنین یک چیپ کاستوم AMD با قدرت ۲۸/ ۱۰ ترافلاپ شامل CPU و GPU.

سونی همچنین از یک هارد SSD برای بالا بردن سرعت لود بازی‌ها در این کنسول بهره گرفته است. هارد اس‌اس‌دی پلی‌استیشن ۵ با ظرفیت ۸۲۵ گیگابایت و سرعت ۵/ ۵ گیگابایت بر ثانیه است. به گفته سونی، در این کنسول کل گیم‌هایی که قرار است روی این کنسول بازی شوند باید روی هارد اس‌اس‌دی آن نصب شوند تا سرعت خواندن و بازی با آنها بالا برود. بازی مشهور حماسی Unreal ۵ نسخه‌ای برای پلی‌استیشن ۵ ارائه داده که نشانگر لود سینمایی با کیفیت ۸K و افکت‌های پویا است. این کنسول همچنین از گیم‌های با گرافیک‌های ۸K یا گیم‌های ۴K با رفرش ریت (سرعت پخش فریم) ۱۲۰ هرتز و صدای ۳D پشتیبانی می‌کند.

  دسته پلی‌استیشن ۵

سونی چندی قبل کنترلر‌های پلی‌استیشن ۵ را با عنوان دوآل سنس (DualSense) رونمایی کرده بود. این دسته برای توسعه‌دهندگان و سازندگان بازی ارسال شده و آنها ‌می‌توانند از قابلیت‌‌های منحصربه‌فرد آن در بازی‌‌های خود بهره ببرند. سونی اعلام کرد که دوآل سنس، قابلیت‌‌های مهم و کلیدی کنترلر دوآل شاک ۴ را به ارث برده و در کنار آن، چند کارکرد جدید به همراه تغییر در طراحی به آن اضافه شده است. تیم پلی‌استیشن ۵ سونی درخصوص دسته دوآل سنس گفت: ما برای این کنترلر از فناوری بازخوردهای لمسی استفاده کردیم که قادر است در حین اجرای بازی، احساس و شور بازی را به کاربر منتقل کند. ما همچنین از قابلیت‌های جدید در دکمه‌‌های L۲ و R۲ بهره بردیم که ‌می‌توانند تنش‌‌های بازی را به‌خوبی به کاربر القا کنند.

به گفته سونی، تغییراتی نیز در طراحی دسته‌ها و زاویه دکمه‌‌ها اعمال شده که بدنه‌ای کوچک‌تر را برای این کنترلر به ارمغان آورده است. همچنین وزن کنترلر به نسبت قبل کاهش یافته و با توجه به تغییراتی که در آن اعمال شده، قادر است مدت زمان بیشتری، شارژ را در خود نگه دارد. یک میکروفن نیز در دل این کنترلر تعبیه شده که کاربر ‌می‌تواند در حین بازی، با دوستان خود ارتباط برقرار کند.

دکمه Share روی کنترلر نیز جای خود را به دکمه Create داده به‌طوری‌که به کاربر این امکان را ‌می‌دهد تا محتوای گیم پلی جذابی را ایجاد کرده و از آن لذت ببرد یا در صورت تمایل ‌می‌تواند آن را با دیگر کاربران در سراسر جهان به اشتراک بگذارد. پلی‌استیشن ۵ قرار است در روزهای پایانی سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شود. هنوز اطلاعاتی درخصوص قیمت این محصول منتشر نشده، اما گفته ‌می‌شود سونی بهای تقریبی ۴۵۰ دلار را برای این کنسول جدید در نظر گرفته است.

  قیمت پلی‌استیشن ۵

سونی در این رویداد از قیمت این کنسول حرفی به میان نیاورد اما در فروردین ماه امسال بلومبرگ اعلام کرد این محصول با قیمتی بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ دلار و همانند کنسول شرکت رقیب یعنی مایکروسافت ایکس‌باکس سری ایکس در ماه پایانی سال‌جاری میلادی به بازار عرضه خواهد شد. اگر این ادعا درست باشد، یعنی علاقه‌مندان باید ۱۰۰ دلار بیشتر نسبت به کنسول پلی‌استیشن ۴ بپردازند.

  بازی‌های پلی‌استیشن ۵

کنسول PS۵ به‌طور گسترده‌ای از گیم‌های پلی‌استیشن ۴ پشتیبانی می‌کند که حدود ۴ هزار عنوان است. با این حال بازی‌سازان زیادی بازی‌های خود را احتمالا با گرافیک بالاتری برای این کنسول عرضه خواهند کرد از جمله آنها بازی Assassin’s Creed Valhalla است که قرار است همزمان با خود کنسول PS۵ در تعطیلات کریسمس امسال عرضه شود.
منبع: دنیای اقتصاد

محتوی مرتبط با پلی استیشن :

علت ابعاد بزرگ پلی‌استیشن ۵ چیست؟
پرفروش‌ترین کنسول‌های بازی در جهان
سودآوری سونی ۷۵ درصد سقوط کرد!

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا