گزارش

دنیای بازی‌های مجازی در آینده، آرزوهای کودکی شما را برآورده خواهد کرد!

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

امروزه این امکان وجود دارد تا دنیای بازی‌های مجازی یا همان بازی را به یکدیگر متصل کنیم و به رویای دوران کودکی خود در راستای ورود به فضای فانتزی تلویزیون جامه عمل بپوشانیم.

پیش از این، بازیکنان بازی‌های ویدئویی به این عادت کرده بودند که به راحتی با بازی‌های متفاوتی که فضاسازی آنها را بر روی صفحه نمایش مشاهده می‌کردند ارتباط برقرار کنند اما در حال حاضر شاهد انتقال پیدا کردن این افراد به زمینه تجربیات مجازی آنلاین هستیم.

همواره زمان کودکی ما صرف این می‌شد که در مورد پریدن به داخل صفحه نمایش تلویزیون و بازی کردن در کنار Smurf ها (موجودات آبی رنگی که کارتون و بازی‌های زیادی در مورد آنها ساخته شده است) و سواری کردن در Batmobile به همراه بتمن (Batman) رویا پردازی کنیم. جالب است بدانیم که امروزه در حقیقت می‌توانیم تمامی این کارها را در دنیای بازی‌های مجازی به انجام برسانیم.

تجربه بازی کردن در دنیای بازی‌های مجازی موجب شده است تا توسعه‌دهندگان بازی و سطح بازیکنان مختلف وارد مرحله جدیدی بشود. با این وجود، گیمینگ مجازی در حال حاضر به مقوله‌ای بسیار فراتر از تجربیات عمیق ایجاد شده توسط واقعیت مجازی و واقعیت افزوده مبدل شده است. با توجه به تعداد روزافزون پروژه‌های بازی که راه خود را به زمینه بلاک چین باز کرده‌اند، این فرصت برای گیمرها یا همان بازیکنان این بازی‌ها ایجاد شده است تا نه تنها بتوانند بازی کنند بلکه به نحوی صاحب و مالک تجربه گیمینگ خود نیز باشند. لازم به ذکر است که مالکیت داشتن در حیطه بازی به سطح عمیق‌تری از تعامل داشتن با زمینه بازی حتی بیشتر از هر زمان دیگری، منجر می‌شود.

با وجود تمام این تفاسیر، باید بدانیم که مالکیت داشتن بر روی تجربه بازی خودمان در اکوسیستم گیمینگ بسته، مقوله‌ای محدود برای بازیکنان به حساب می‌آید. به طور مثال اگر در چنین محیطی شما دارایی‌های درون بازی خود را در یک برنامه غیرمتمرکز (Dapp) گیمینگ A به فروش برسانید، قادر نخواهید بود تا توکن های غیرمنعطف (NFT) این بازی را در برنامه غیرمتمرکز گیمینگ B یا C مجددا مورد استفاده قرار دهید یا آنها را ترید کرده و یا بتوانید دوباره بازی کنید. لازم است بدانید که که حتی نمی‌توانید در چنین حالتی بازی‌ها و یا کالاهای دیجیتال خود را در پلتفرم‌های دیگر به فروش برسانید. به بیان دیگر باید گفت که بازیکنان در این صورت در یک دنیای مجازی یا در اصطلاح متاورس (metaverse) محبوس می‌شوند.

دنیای بازی‌های مجازی باز و تجربه افراد در آن

قابلیت همکاری بلاک چین ها این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانیم انواع گوناگون دنیای بازی‌های مجازی را به یکدیگر متصل کنیم. تجربیاتی که از طریق بازی به دست می‌آیند و فرصت‌های متفاوت کسب درآمد می‌توانند از این طریق در هر یک از پلتفرم‌های بازی مهیا باشند و این شانس را به بازیکنان بدهند تا آزادی و ارزش بیشتری را در خریدهای گیمینگ خود به دست بیاورند.

در یک متاورس باز شما دیگر با مقامات مرکزی مثل توسعه‌دهندگان بازی، که کارهایی که می‌توانید (یا نمی‌توانید) انجام دهید را در کنار چگونگی استفاده از محتوای خرید شما تعریف و برنامه نویسی می‌کنند، مواجه نیستید. در واقع شما مالکیت حقیقی تمام محتوایی که به دست آورده یا به عنوان یک بازیکن تولید کرده‌اید را خواهید داشت.

به عنوان مثال در The Sandbox تمامی محتویات، توکن ها و ارزها به کمک حساب‌های کاربری و کیف پول‌ها، متعلق به کاربران خواهند شد و همه چیز در بستر یک بلاک چین به صورت تایید شده و شفاف وجود خواهد داشت. به طور خلاصه هر چیزی که ایجاد و تولید کنید در نهایت متعلق به شما است. علاوه بر این، محتوایی که تولید می‌کنید نیز دارای ارزش خواهد بود. از طریق توکنیزه کردن دارایی‌های دیجیتال خود می‌توانید به آسانی هرچه بیشتر بسترهای قدردانی از کار خود را ردیابی کرده و از مزایا، کمبود و یا نایاب بودن محتوای تولید شده خود و میزان تقاضای موجود در قبال آن استفاده کنید.

کسب درآمد از تجربه گیمینگ مجازی

تا به امروز، هیچ یک از خریدهای درون برنامه‌ای و یا ارزهای مجازی خریداری شده در بازی‌های رایگان را نمی‌توانستیم برداشت یا استفاده مجدد کنیم و حتی قادر به فروش مجدد و یا استفاده از آن در شیوه‌های متفاوتی  که سایر بازی‌ها و پلتفرم‌ها ارائه می‌کنند نیز نبودیم. در حقیقت می‌توان آنها را کالاهای مصرفی دارای تاریخ انقضا دانست.

در متاورس‌های باز، بازیکنان می‌توانند این ارزش را به پول تبدیل کنند. همچنین تمام محتوای تولید شده در این فضای مجازی توسط کاربران ایجاد می‌شود. نه تنها در چنین بستری شما صاحب دارایی‌های گیمینگ و تجربیاتی که ایجاد می‌کنید هستید بلکه به نحوی مالک بخشی از پلتفرم گیمینگی که در آن فعالیت دارید نیز به حساب می‌آیید. به عنوان مثال در The Sandbox ، در صورتی که هولدر توکن های SAND و LAND باشید یک مالک به حساب می‌آیید. در نتیجه با کسب درآمد هرچه بیشتر این پلتفرم، شما نیز درآمد بیشتر به دست می‌آورید.

هنگامی که شما در یک دنیای مجازی سرزمینی را خریداری می‌کنید، در حقیقت مالک بخشی از یک متاورس (LAND) هستید. بر اساس مختصاتی که درون نقشه بازی و یا یک فضای مجازی وجود دارد، بازیکنان دیگر قادر خواهند بود تا به سرزمین شما تلپرت (Teleport) کنند، نقشه سرزمین شما را کاوش کنند و تجربه‌هایی که توسط کاربران ایجاد شده‌اند را بازی کنند. درست شبیه به دارایی افراد در دنیای واقعی، یک سرزمین توکنیزه شده، بازی‌ها و دارایی‌های گیمینگ از ارزش حقیقی برخوردار هستند. این امر موجب فراهم شدن فرصت سرمایه‌گذاری گسترده‌تری می‌شود بنابراین شما تمایل کمتری نسبت به ترک کردن آن و رفتن به سرزمین‌ها و متاورس‌های مختلف دیگر نشان می‌دهید.

در واقع می‌توان گفت که شما به شکلی به این دنیای مجازی وابسته شده و با آن عجین شده‌اید. همچنین می‌توانید با اَوِتار (شخصیت شما درون فضای مجازی) خود و با استفاده از پرتال‌ها به دنیاهای دیگر بروید و به سرزمین‌های همسایه تلپرت کنید. سایر بازیکنان و سازندگان نیز به محتوای ارزشی که تولید می‌کنند وابسته بوده و انگیزه به انجام رساندن فعالیت‌های اقتصادی در دنیای مجازی را به دست می‌آورند.

بدون شک، موقعیت قرار داشتن سرزمین شما بر روی ارزش آن تاثیر دارد. اگر محتویات بازی شما در نزدیکی Atari و یا یکی از شرکای کره‌ای (Playdapp ، SBS Game Academy ، Sandbox Network و غیره) واقع شده باشد احتمالا توسط سایر بازیکنان قابل دسترسی است و آن را پیدا می‌کنند. موقعیت جغرافیایی دیجیتال تا حد زیادی از موقعیت مکانی دنیای واقعی الگوبرداری کرده است و صنایع املاک و مستغلات مسکونی، تجاری و یا صنعتی نیز گواهی بر این موضوع هستند.

روند ردیابی مالکیت دارایی گیمینگ دیجیتال

تمامی معاملات صورت گرفته در دفترکل دیجیتال بلاک چین از طریق یک دفترکل دیجیتال کاملا شفاف عمومی، قابل ردیابی هستند. برخوردار بودن از قابلیت به اثبات رساندن حق مالکیت کالاهای دیجیتال و خدمات مختلف این امکان را فراهم می‌کند تا اقتصادی شبیه به اقتصاد دنیای واقعی را بر مبنای دارایی‌های بازی دیجیتال ایجاد کنیم. می‌توان اینطور در نظر داشت که یک انقلاب صنعتی مجازی در راه است. به زودی یک لایه اقتصادی مجازی ظهور می‌کند که بر مبنای تمامی دارایی‌های بازی که توسط کاربران ساخته شده‌اند بنا شده است و بازیکنان می‌توانند آنها را به دست بیاورند. علاوه بر این به زودی شاهد تحولات گسترده‌ای در سایر صنایع نیز خواهیم بود و بسیاری از همین تغییرات هم اکنون در حال اتفاق افتادن هستند.

کالاهای دیجیتالی که سوابق مالکیت قابل ردیابی دارند از ارزش بیشتری برخوردار هستند. اگر یکی از آیتم‌های بازی کمیاب هستند و به عنوان مثال فقط ۱۰ عدد از یک شمشیر جادویی خاص در یک بازی موجود است، پیش از هر چیز شما باید به توسعه‌دهنده بازی اعتماد کنید که آیا واقعا ۱۰ نسخه از آن آیتم خاص در بازی تولید کرده است یا خیر. در بستر یک دفترکل دیجیتال، شما می‌توانید ارزش حقیقی و میزان نادر بودن یک دارایی را به اثبات برسانید. علاوه بر این، شما می‌توانید در همین راستا چنین دارایی‌هایی را به سایر بازیکنان انتقال بدهید.

باید بدانیم که نایاب و یا کمیاب بودن، یکی از المان‌ها و عوامل کلیدی The Sandbox به حساب می‌آید. این دنیای مجازی از ۱۶۶۴۶۴ سرزمین به صورت کلی تشکیل شده است و هیچگاه بیشتر از این، سرزمین دیگری ساخته نخواهد شد. دلیل این امر قرار داد بلاک چین است که اجازه تولید و ساخت LAND بیشتری در بستر The Sandbox را صادر نکرده است. این در حقیقت بخشی از زیبایی استفاده از تکنولوژی بلاک چین است.

ساخت یک اقتصاد گیمینگ مجازی

از همین لایه اقتصادی نوین در دنیای بازی‌های مجازی ، جهانی نوظهور برمی‌خیزد. در گذشته شما می‌توانستید محتوای تولید شده خود را در حین ساخت به صورت آنلاین استریم و یا بازی کنید و منابع مختلف را جمع‌آوری کنید و این منابع را در راستای سرگرمی یا رقابت ترید کنید. با این حال، نمی‌توانستید از این شیوه‌ها پولی را به دست بیاورید. هیچ شخصی نمی‌توانست کالاها، دارایی‌های دیجیتال و یا آیتم‌های بازی که به دست آورده و یا تولید کرده را به فروش برساند و اگر هم موفق به انجام این کار می‌شدیم، باز هم در معرض محدودیت‌های اعمال شده توسط آن پلتفرم بودیم.

در دنیای مجازی The Sandbox شما از امتیاز حقوق مالکیت برخوردار هستید. ثبت سوابق دیجیتال معاملات در بطن توکن های غیرمنعطف و توکن هایی که در بلاک چین موجود هستند موجب پدید آمدن قابلیت‌ها و پتانسیل‌های نوینی شده است. NFT ها شناسه‌های دیجیتال منحصر به فردی را روی هر یک از دارایی‌های مبتنی بر بازی قرار می‌دهند. از طرف دیگر، سازندگان و بازیکنان نیز ذخایر عرضه و تقاضا را ایجاد می‌کنند. در ادامه می‌توانند خصوصیت‌های بازی و دارایی‌های مبتنی بر بازی را مطابق با اولویت‌های بازیکنان بهینه‌سازی کنند. برخی اوقات نیز در شرایطی که تقاضا برای دارایی‌های کمیاب وجود داشته باشد، پاداش با ارزش‌تری نیز به افراد تعلق می‌گیرد.

در چنینی شرایطی بازیکنان در مدل اقتصادی جدیدی به نام Play to Earn یا «بازی کن تا درآمد کسب کنی» مشارکت می‌کنند. به زودی این قابلیت فراهم می‌شود تا بتوانیم شغل‌های متفاوتی را در این اقتصاد مجازی بیابیم و یا حتی کسب و کار خود را راه اندازی کنیم. در واقع در این موقعیت چرخه‌ای از اقتصاد در حال شکل‌گیری است که طی آن مجموعه‌ای از منابع جمع‌آوری شده توسطه دسته‌ای از بازیکنان، توسط دسته دیگری از بازیکنان و یا سازندگان خریداری شده و یا به فروش می‌رسند. در بستر Play to Earn، بازی کردن می‌تواند به یک شغل تبدیل شود و در نتیجه می‌تواند در قالب محصولی جانبی برای خرید و فروش خدمات توسط سایر بازیکنان نیز ظاهر شود.

در فضای اقتصادی دنیای بازی‌های مجازی شما می‌توانید یک معمار باشید و محیط بصری بازی مجازی را بسازید. در همین راستا می‌توانید لباس‌های متفاوتی را طراحی کنید و کشت‌کنندگان یا در اصطلاح فارمرها نیز می‌توانند نوع مشخصی از منابع را جمع‌آوری کنند و آن را در فروشگاه بازی به فروش برسانند. حتی می‌توانید یک مربی باشید و لیست قابلیت‌ها و پیشه‌های متفاوت، شامل موارد بسیاری نظیر این می‌شود.

امروزه نه تنها گیمرها می‌توانند حق مالکیت دیجیتال اثبات شده محتوای تولیدی خود را داشته باشند بلکه درفضای متاورس در قالب استیک هولدر عمل می‌کنند و این همان بستری است که محتوای تولید شده بازیکنان در آن زندگی می‌کند.

در حال حاضر، تقریبا به درجه‌ای رسیده‌ایم که انگار واقعا می‌توانیم وارد تلویزیون دوران کودکی خود شویم و در Batmobile (اتوموبیل بتمن) و در کنار بتمن رانندگی کنیم. این یکی از قابلیت‌هایی است که دنیای بازی‌های مجازی تا به امروز برای ما فراهم کرده است.

منبع: میهن بلاک‌چین

بیشتر از بازی‌های کامپیوتری در اقتصادالکترونیکی:
بلاکچین و آینده بازی‌های دیجیتال
حرف‌های طراح بازی استودیو «گلیم گیمز» | انستیتو سکوی پرتابم شد
توسعه بازی های واقعیت مجازی با دستبند هوشمند
انتظار برای نسل پنجم اینترنت به‌زودی پایان می‌یابد
علت ابعاد بزرگ پلی‌استیشن ۵ چیست؟
سونی پلی‌استیشن ۵ را رونمایی کرد
دانشگاه آزاد قزوین سه بازی تلفن همراه را روانه بازار کرد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا