حکمرانی و فناوریگفت و گو

هوشمند شدن فرایندهای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یکی از سازمان‌هایی است که با وجود تعداد بالای مراجعان آن، نیازمند تحول است؛ به گزارش هوشیو به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، ستار هاشمی، معاون ستاد فناوری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، درباره وظایف این سازمان گفت: «تصور غالب این است که سازمان ثبت، تنها در حوزه املاک فعال است، اما طیف خدمات این سازمان بسیار گسترده است. وظایف این سازمان شامل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری، اجرای اسناد رسمی و ثبت وقایع ازدواج و طلاق، تا ثبت مالکیت معنوی را در برمی‌گیرد.»

معاون توسعه فناوری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه سخنان خود گفت: «این سازمان تحول با استفاده از هوش مصنوعی را در دستور کار قرار داده است. داده‌های فراوانی در این سازمان وجود دارد و مراجعه مردم به این سازمان بسیار زیاد است؛ موضوع استعلام‌ها، اجرای اسناد رسمی و خدمات‌رسانی به اشخاص حقوقی هم جزو وظایف این سازمان هستند. بنابراین بهره‌گیری از ظرفیت‌های پردازش وتحلیل داده با هوش مصنوعی در سازمان ثبت بسیار مفید خواهد بود.»

هاشمی در ادامه سخنان خود افزود: «مدیریت هوشمند داده‌ها، می‌تواند حوزه اسناد را متحول کند. در این رویکرد ابتدا چالش‌های این سازمان شناسایی می‌شود و سپس با راهکارهای هوش مصنوعی پاسخی برای آن‌ها درنظر گرفته خواهد شد.»

وی با اشاره به ظرفیت‌های هوش مصنوعی در کشور در سال‌های اخیر گغت: «با توجه به اینکه امسال سال اقتصاد دانش‌بنیان نام گرفته، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برنامه تحول خود را در رابطه با استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی برنامه‌ریزی کرده است. اولین بحثی که در این حوزه در دستور کار قرار گرفته، بحث داده‌آمایی پرونده‌های ثبتی است. همچنین در بخش بایگانی در واحدهای ثبتی به هوشمند شدن پرونده‌ها نیاز داریم.»

وی درباره روند هوشمند شدن سازمان ثبت نیز توضیحاتی را ارائه داد و گفت: «داده‌آمایی در سازمان ثبت یعنی بتوانیم از تصاویر آرشیو شده نوع سند را شناسایی کنیم. تفکیک اسناد از یکدیگر باعث می‌شود آن را متناسب با فرایندهای الکترونیکی کردن در جای مناسب ذخیره و بازیابی کنیم.»

هاشمی افزود: «دسته‌بندی با هوش مصنوعی باعث افزایش سرعت کار می‌شود. با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان عملیات برچسب‌گذاری اوراق را انجام داد که کاربر با انتخاب نوع اوراق، به سرعت درمیان برگه‌های مورد نیاز خود جستجو کند. اکنون نسخه اولیه این فرایند پدید آمده و در حال توسعه است.»

او در مورد فواید هوشمند شدن این سازمان گفت: «به‌کارگیری هوش مصنوعی در سازمان ثبت، علاوه‌بر افزایش سرعت و دقت، هزینه‌های مالی و انسانی را نیز کاهش می‌دهد.»

هاشمی افزود: «یکی از مهم‏ترین استفاده‌های سازمان ثبت از هوش مصنوعی در خصوص بازخوانی اسناد است؛ چرا که تبدیل دستخط‎ها به متن نقطه ایده‌آل این کار محسوب می‌شود. اکنون در حال ارائه این داده‌ها، به ماشین‌ها و مدل‌ها هستیم تا امکان جستجو روی متن‌ها به‌صورت هوشمند ایجاد شود.»

معاون توسعه فناوری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پایان سخنان خود، بیان داشت: «راه‌اندازی و بهره‌برداری از مرکز داده در دستور کار سازمان ثبت قرار گرفته و با استفاده از استانداردهای نوین در این مرکز، زیرساخت مناسب برای تأسیس آن پدید آمده است. این مرکز در راستای حفاظت از داده‌های این سازمان به خوبی عمل می‌کند.»

منبع: هوشیو

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا