دسته‌بندی نشده

بررسی مشخصات فنی ماینر نسل دوم اینتل؛ به‌صرفه‌ترین ماینر جهان؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

کوثر ایزک شیریان

یکی از شرکت‌های فعال در حوزه استخراج بیت کوین که رابطه نزدیکی با اینتل دارد، برخی از مشخصات فنی ماینر نسل دوم این مجموعه را منتشر کرده است. این شرکت ادعا می‌کند ماینر جدید اینتل که قرار است اواخر سال ۲۰۲۲ عرضه شود، بعد از سری «S19» شرکت بیت مین (Bitmain)، بهترین ماینر جهان از نظر بهره‌وری خواهد بود. این در حالی است که نسل اول این ماینر هنوز به بازار عرضه نشده است.

به گزارش کوین‌دسک، مؤسسه گرید اینفرااِستراکچر (Griid Infrastructure) که همکاری نزدیکی با اینتل دارد و قراردادهایی برای دریافت سخت‌افزار از این شرکت امضا کرده است، گفته است نسل دوم ماینرهای اینتل که تحت‌عنوان بونانزا ماینر ۲ (Bonanza Miner ۲) شناخته می‌شود، دومین ماینر بازار از نظر میزان بهره‌وری خواهد بود.

جهت مشاهده ودانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

حداکثر قدرت این ماینر جدید ۱۳۵ تراهش بر ثانیه و بازدهی الکتریکی آن ۲۶ ژول بر تراهش خواهد بود. در نتیجه این ماینر کاراتر از آخرین مدل شرکت بیت‌مین است که «Antminer S۱۹ Pro+ Hyd» نام دارد. قدرت آخرین مدل اَنت ماینر ۱۹۸ تراهش بر ثانیه و بازدهی آن ۲۷.۵ ژول بر تراهش است. علاوه بر این، نسل دوم ماینرهای اینتل از ماینر مدل «++Whatsminer M۳۰S» شرکت میکرو‌بی‌تی (MicroBT)، با قدرت ۱۱۲ تراهش بر ثانیه و بازدهی الکتریکی ۳۱ ژول بر ثانیه هم کاراتر است.

با این حال، ماینر «Antminer S۱۹j XP» شرکت بیت‌مین همچنان بهترین ماینر بازار محسوب می‌شود. قدرت و بازدهی الکتریکی این ماینر به‌ترتیب ۱۴۰ تراهش بر ثانیه و ۲۱.۵ ژول بر تراهش است. شایان ذکر است که بازدهی انرژی برای ماینرهای بیت کوین اهمیت زیادی دارد؛ چراکه انرژی یکی از بزرگترین هزینه‌های عملیاتی آنها محسوب می‌شود.

هنوز مشخص نیست که اینتل می‌خواهد ماینرهای خود را در قالب یک دستگاه ای سیک (ASIC) کامل به مشتریانش عرضه کند یا قرار است تنها تراشه‌های ویژه استخراج خود را در اختیار آنها قرار دهد. توافق‌نامه تأمین منابع شرکت گرید با اینتل، شامل طراحی مواد هم می‌شود. این نشان می‌دهد که هم مشتریان اینتل و هم خود این شرکت می‌توانند ریگ‌های ماینینگ را به‌صورت سفارشی با استفاده از این تراشه‌های ویژه طراحی کنند.

جک دورسی، مدیرعامل مجموعه بلاک (Block) که پیش از این اسکوئر (Square) نام داشت، یکی از مشتریان تراشه‌های اینتل است. طبق گفته‌های دورسی، شرکت او قرار است یک سیستم ماینینگ منبع‌باز را بر اساس سیلیکون «سفارشی‌سازی‌شده» طراحی کند.

شرکت گرید اعلام کرده است که قیمت ماینر جدید اینتل نصف «Antminer S۱۹ Pro» و بهره‌وری آن ۱۵ درصد بیشتر از این مدل بیت مین خواهد بود. در نتیجه سود ناخالص استخراج‌کنندگانی که به‌جای این مدل از مدل نسل دوم اینتل استفاده کنند، ۱۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

شرکت گرید این ماینر را به‌عنوان ماینر اختصاصی اینتل معرفی نکرده است. توافق‌نامه‌های منتشرشده دو شرکت و اطلاعیه‌های خود اینتل نشان می‌دهد که این دو مجموعه برای ساخت این ماینر با هم همکاری کرده‌اند.

شرکت اینتل جزئیات مربوط به نسل اول تراشه‌های ماینر خود را در کنفرانسی در ابتدای ماه فوریه (بهمن) منتشر کرد. با این حال، نسل دوم این ماینر قرار است در اواخر امسال به شرکت‌های گرید، آرگو بلاک چین (Argo Blockchain) و بلاک داده شود.

شایان ذکر است که ورود اینتل به حوزه ماینینگ می‌تواند انحصار موجود در این صنعت را از چنگ تولیدکنندگان فعلی خارج کند.

منبع: ارزدیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا