گزارش

چگونه از کلاهبردای های کریپتویی در امان باشیم؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
حسین قطبی

در واقع رمزارزها کمتر از اکثر دیگر سرمایه گذاری‌ها قانونی شده‌اند. به همین دلیل، کلاهبردارانی وجود دارند که به دنبال سوء استفاده از سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال هستند. با این وجود این امکان وجود دارد که با رعایت برخی نکات هوشمندانه در برابر این حملات کلاهبردای سرمایه خود را ایمن کنید.

 نیم میلیارد دلار در سال گذشته کلاهبرداری شد و امسال ممکن است بسیار بیشتر باشد. کریپتو به خودی خود شکلی پرخطر از دارایی دیجیتال است، بنابراین قانون کلی برای همه سرمایه گذاران باید به شرح زیر باشد:

“اگر آن (صنعت رمزارزها) را درک می‌کنید، سرمایه گذاری روی آن را شروع کنید. اما اگر آن را درک نمی‌کنید، دوری کنید”.

این مقاله به منظور آموزش خوانندگان است که به دام کلاهبرداران نیفتند و پس‌انداز خود را در پروژه‌های بی‌ثباتی که احتمالاً بعد از مدتی ناپدید می‌شوند و چیزی پشت سر نمی‌گذارند، خرج نکنند. طبق گزارش کمیسیون تجارت فدرال، تنها در سال ۲۰۲۱، بیش از ۴۶.۰۰۰ نفر گزارش دادند که در کلاهبرداری‌های ارزهای دیجیتال مشارکت داشته‌اند. این کلاهبرداری‌ها منجر به زیان مالی جمعی میلیارد دلاری شد. متأسفانه، صنعت کریپتو مملو از کلاهبرداران و دزدان است، زیرا این صنعت تا حد زیادی غیرقانونی است و از طرفی دیگر، صنعت مذکور مورد علاقه مردم زیادی واقع شده است.

با این حال شما مجبور نیستید از برنامه‌های خود برای تنوع بخشیدن به سبد پولی و سرمایه‌گذاری خود با ارزهای دیجیتال صرفا برای جلوگیری از کلاهبرداری دست بکشید. در عوض پیروی از این نکات می‌تواند به شما کمک کند که از امور مالی خود محافظت کنید و در عین حال در معرض این نوع دارایی‌های جدید و هیجان انگیز قرار بگیرید.

بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید تا قربانی یک کلاهبرداری کریپتویی نشوید این است که یک مصرف کننده آگاه باشید. هیچ ارز دیجیتالی نخرید مگر اینکه چند عامل زیر از آن پروژه را تحقیق کرده باشید:

  • چه زمانی کوین(توکن)‌های پروژه ایجاد شده‌اند.
  • چه کسی و چرا آنها را خلق کرده است.
  • چه فناوری پشت سر پروژه است.
  • چه وجه تمایزی با دیگر پروژه‌ها دارد.
  • چه تعداد کوین(توکن) در حال تولید است.
  • چه ارزشی ارائه می‌دهد که دیگر رمزارزها ندارند.

با اطمینان از دانستن جزئیات هر ارز دیجیتالی که در مورد خرید آن فکر می‌کنید، می‌توانید از خرید رمزارزهایی که صرفا برای ثروتمند کردن بنیانگذاران آنها ایجاد شده‌اند، اجتناب کنید. شما همچنین باید در مورد وب سایت‌هایی که برای خرید ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنید، تحقیق کنید تا مطمئن شوید که آنها امن هستند و برای محافظت از مشتریان خود شهرت خوبی دارند.

مراقب باشید به چه کسانی اعتماد کرده‌اید

توصیه‌های منفی و بد زیادی در مورد بازار رمزارزها وجود دارد و شما نیاز نیست به هر کسی گوش دهید و به کلاهبرداری هدایت شوید. از افراد مشهور، افراد در رسانه‌های اجتماعی یا انجمن‌های اینترنتی یا هر کس دیگری که به خوبی نمی‌شناسید و اعتبار مالی خوبی ندارد، توصیه نگیرید.

مطمئن شوید که کیف پول کریپتو شما امن است

اگر ارزهای دیجیتال می‌خرید و آن‌ها را در یک کیف پول رمزنگاری شده ذخیره می‌کنید، باید مطمئن شوید که کیف پول دیجیتال شما توسط یک شرکت معتبر با سابقه خوب توسعه داده شده است. شما نمی‌خواهید اعتبار کیف پول خود را به کسی بدهید و باید از ورود به آن از طریق وای فای عمومی اجتناب کنید. فعال کردن احراز هویت دو مرحله‌ای نیز ضروری است، زیرا که از دستگاه‌های شما با رمز عبور محافظت می‌کند، بنابراین اگر شخصی تلفن یا لپ تاپ شما را دریافت کند، نمی‌تواند به کیف پول شما دسترسی داشته باشد.

همچنین استفاده از کیف پول‌های متعدد و حتی دستگاه‌های ذخیره سازی سرد که به اینترنت متصل نیستند، نیز می‌تواند ایده خوبی باشد. به این ترتیب که اگر یک از آن‌ها هک شود، همه چیز را از دست نمی‌دهید.

از احراز هویت چند عاملی استفاده کنید

احراز هویت چند عاملی تضمین می‌کند که حتی اگر یک هکر بتواند اعتبار ورود شما را به دست آورد، باز هم نمی‌تواند به کیف پول یا حساب معاملاتی کریپتویی شما وارد شود. به این دلیل که قبل از اینکه اجازه دسترسی به آنها داده شود، باید یک کد به تلفن یا ایمیل شما ارسال شود. آنها آن را نخواهند داشت. دریافت کدی که خودتان درخواست نکرده‌اید به عنوان یک هشدار قرمز است که نشان می‌دهد، ممکن است تلاشی برای هک حساب شما انجام شده باشد.

مراقب آدرس وب سایت باشید

شما نمی‌خواهید قربانی یک وب سایت جعلی شوید، یا اطلاعات خود را در وب سایتی که ایمن نیست وارد کنید. بنابراین مطمئن شوید که قبل از تلاش برای ورود به سیستم، به دقت بررسی کنید تا تأیید کنید که آدرس وب قانونی است و با https (نه http) شروع می‌شود.

استفاده از روش‌های سنتی سرمایه‌گذاری در کریپتو

در نهایت، اگر می‌خواهید مطمئن شوید که قربانی کلاهبرداری صنعت رمزارزها نمی‌شوید، به دست آوردن و قرار گرفتن در معرض کریپتو از طریق سرمایه ‌گذاری‌های سنتی تر را در نظر داشته باشید. سرمایه‌گذاری در ETF هایی را در نظر بگیرید که در معرض صنعت کریپتو قرار می‌گیرید یا سهام شرکت‌هایی را بخرید که تحت تأثیر عملکرد کریپتو هستند (مانند شرکت‌های فناوری). با این سرمایه گذاری‌های سنتی تر و قانون‌مند تر، پتانسیل کمتری برای ایجاد امکان کلاهبرداری‌ها وجود دارد.

با پیروی از این شش نکته، امیدواریم که بتوانید پول خود را حتی در زمانی که کلاهبرداری در دنیای ارزهای دیجیتال شایع است، ایمن نگه دارید. 

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف این سایت یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.

منبع: اقتصادآنلاین

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا