اقتصاددیجیتال

گام مثبت اقتصاد دیجیتال در دولت سیزدهم

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

 سهم اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور به دلیل کم‌کاری‌های دولت قبل حدود ۷ درصد است که این عدد از میانگین جهانی بسیار پایین‌تر است. به همین خاطر یکی از وعده‌ها و اهداف اصلی دولت سیزدهم رونق این بخش از اقتصاد و رساندن آن به حدی مطلوب و قابل قبول بوده و در این مورد اقدامات خوبی انجام شده است.

 فضای مجازی در قالب شبکه جهانی اینترنت و انواع اپلیکیشن‌هایی که با توسعه فناوری گوشی همراه و پیدایش گوشی‌های هوشمند به وجود آمدند در همه ابعاد زندگی بشر رسوخ کرده و دیگر حوزه‌ای از زندگی ما انسان‌ها نیست که در سیطره این فضا قرار نگرفته باشد.

یکی از ابعادی که به شدت تحت تأثیر این پدیده قرار گرفته حوزه اقتصاد است. امروزه بخش‌های مختلف تولید، توزیع و مصرف در صنعت، کشاورزی و انواع خدمات در سیطره فضای مجازی قرار گرفته است.

بر اساس آخرین اطلاعات موجود، اقتصاد دیجیتال و سهم کلی آن از تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال‌های اخیر رشد غیرقابل باوری داشته است. بر اساس برآوردی که سال ۲۰۱۷ انجام شد، سهم اقتصادی دیجیتال از اقتصاد کل جهان در سال ۲۰۲۵ باید به چیزی حدود ۲۴ درصد برسد.

این در حالی است که سهم اقتصاد دیجیتال در GDP ایران هنوز فاصله زیادی تا میانگین ارزش آن در اقتصاد جهان دارد. این سهم حدود ۷ درصد است و بر اساس گفته‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، قرار است سهم «اقتصاد دیجیتال» در تولید ناخالص ملی به ۱۰ درصد برسد که باز هم فاصله بسیار زیادی با برآوردهای جهانی دارد.

بخش زیادی از این ضعف به کم‌کاری‌ها و غفلت‌های دولت قبل بازمی‌گردد اما در این دولت امید آن می‌رود که دست کم با اقدامات ضروری که در دستور کار قرار دارد به هدف تعیین‌شده دست پیدا کنیم.

در این مورد آیت‌الله ابراهیم رئیسی قول داد که اقتصاد فضای مجازی را رونق دهند.

بر همین اساس دولت سیزدهم به‌ویژه با توجه به نام‌گذاری امسال با نام «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» از ایده‌های نو در حوزه اقتصاد دیجیتال و کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری حمایت می‌کند چون این حوزه را راهگشای معضل اشتغال و بستر تولید ثروت برای کشور می‌داند.

در زمستان گذشته هیات ‌وزیران در راستای تصمیم دولت مبنی بر تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال باهدف راهبری و هماهنگی توسعه اقتصاد دیجیتال و دستیابی به کسب سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور، ترکیب کارگروه مذکور و حدود اختیارات تفویضی خود در آن را تعیین کرد.

به گفته کارشناسان این حوزه، روند روبه‌رو رشد به‌کارگیری فناوری‌های نوین و برنامه‌های حمایتی از بنگاه‌های حوزه اقتصاد دیجیتال، در کنار فراهم کردن بستر تحقق الزامات توسعه اقتصاد دیجیتال، چشم‌انداز روشنی از تحقق سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال در افق ۱۴۰۴ را به تصویر می‌کشد.

منبع: اقتصادالکترونیکی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا