دسته‌بندی نشده

آیا روشهای پرداخت دیجیتال جایگزین پول نقد می شود؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

با توسعه اقتصاد دیجیتال، روشهای پرداخت در دنیا تغییر می کند. سوال اینجاست که آیا پولهای دیجیتال به طور کامل جایگزین پول های کاغذی می شوند؟

با توسعه اقتصاد دیجیتال هر روز بر شمار روشهایی که می توان با انها پرداخت انجام داد و دیگر نیازی به پول نقد برای تامین هزینه های جاری زندگی نداشت، بیشتر می شود. حال سوال اصلی این است که آیا در دنیای پرداختهای دیجیتال و اقتصاد دیجیتال دیگر نیازی به پول کاغذی نیست؟ آیا دیگر مردم تمایلی برای در اختیار داشتن پول ندارند؟

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۵، آذر ماه۱۴۰۰

مطالعات انجام شده توسط مرکز مطالعات اقتصاد دیجیتال نشان می دهد مردم ترجیح می دهند حتی در عصر پرداختهای آنلاین و خریدهای آنلاین هم پول کاغذی در اختیار داشته باشند و با استفاده از آن هزینه های خود را تامین کنند. این مرکز مطالعاتی در گزارش خود نوشت: «با ایجاد پاندمی و تغییرات زیادی که در زندگی ایجاد شد، انتظار می رفت رویکرد مردم به پول های کاغذی تغییر کند ولی مطالعات نشان می دهد تغییر معنا داری در این رویکرد ایجاد نشده است. با وجود اینکه سهم زیادی از خریدها در این دوره به صورت آنلاین انجام می شد و بارها تاکید شده بود که پول کاغذی می تواند عامل مهمی در انتقال ویروس و بیماری باشد، بازهم مردم تمایل دارند پول نقد در اختیار داشته باشند زیرا نگران اختلال درشبکه های بانکی دیجیتال یا پولهای دیجیتالی هستند که این مساله می تواند در روند تامین هزینه های زندگی آنها مشکل ایجاد کند.»

در این مطالعه مشخص شد تمایل به دسترسی به پول نقد در تمامی طبقات اقتصادی مشاهده می شود و مردم در کشورهای صنعتی مشابه ساکنان کشورهای در حال توسعه این نیاز را حس می کنند. بر طبق نظر سنجی های انجام شده ۶۶ درصد مردم بر این باورند با در اختیار داشتن پول نقد می توانند از حریم شخصی خود در عرصه مالی حفاظت کنند و سرمایه خود را در مقابل هکرها حفظ کنند. آنها نگران مشکلاتی هستند که ممکن است برای سرمایه شان ایجاد شود و به همین دلیل بر این باورند تا امنیت شبکه ها تامین نشده است، می توان به راحتی از پول نقد استفاده کرد.

این مطالعات نشان داد که ۶۳ درصد مردم معتقدند اینکه مردم اجازه داشته باشند با پول نقد خرید کنند، اهمیت زیادی دارد و سخت گیری در توسعه اقتصاد و زیر ساختهای مالی دیجیتال را نادرست می دانند. ۵۸ درصد بر این باورند که استفاده از پول نقد امنیت بالاتری نسبت به استفاده از کارتهای بدهی و کارتهای اعتباری دارد و ۵۴ درصد بر این باورند نه تنها در سالهای قبل بلکه امروزه هم استفاده از پول نقد اهمیت دارد و بخش مهمی از فعالیتهای اقتصادی را به خود اختصاص می دهد.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

۴۴ درصد از جنبه دیگری به مساله استفاده از پول نقد توجه کرده اند و بر این باورند که استفاده از پول نقد ساده تر است و می توان با استفاده از آن پرداختها را سریع ر بدون دغدغه انجام داد. آنها تداوم استفاده از پول نقد را امری ضروری و مهم می دانند و تاکید دارند بی توجهی به این مساله می تواند اعتماد مردم به اقتصاد را از بین ببرد و حتی تمایل به مصرف را نیز کاهش دهد.

با وجود اینکه در تمامی مطالعات توسعه اقتصاد دیجیتال یک ضرورت معرفی شده است و تغییر نحوه نقل و انتقالات مالی هم بخش مهمی از این تحول است ولی باید تاکید داشت که تغییر فرهنگ مصرف و پذیرش روش های نوین پرداخت در جوامع زمان بر است و اجبار در این تغییرات می تواند باعث از بین رفتن اعتماد مردم به اقتصاد و سیاستهای اقتصادی شود.

به همین دلیل توصیه می شود در روزهایی که توسعه اقتصاد دیجیتال در تمامی دنیا جریان دارد، فرصت کسب اطلاعات بیشتر به مردم داده شود و اطلاع رسانی به صورت همگانی انجام شود تا در سالهای پیش رو بتوان بدون دغدغه از امکانات اقتصاد دیجیتال بهره مند شد.

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا