مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، گفت: کرونا همان قدر که برای رویدادهای فرهنگی، هنری محدودیتهای جدی به وجود آورد، فرصتی ایجاد کرد که به نوعی «عرضه آثار فرهنگی هنری در بستر اینترنت» دچار تحول شود و به عبارتی دیگر، کووید-۱۹ در کشور ما به شتابدهنده تحول دیجیتال بدل شد
به گزارش اقتصاد الکترونیکی به نقل از ایرنا، علیرضا تابش درباره توقف فعالیتهای فرهنگی هنری با شیوع ویروس کووید۱۹، گفت: بخش فرهنگ از اولین بخشهایی بود که با شیوع کرونا ضربه شدیدی خورد. این اتفاق به سالنهای سینما و تولیدات سینمایی بیشترین لطمه را زد و برپایی رویدادها، برنامهها و جشنوارههای مختلف تعطیل شد. پیشبینیهایی هم که درباره مهار کرونا میشد، به وقوع نپیوست و ظاهرا امسال قرار است کاملا با آن درگیر باشیم. حال باید دید با این شعار که «باید در کنار ویروس کرونا زندگی کنیم» در عرصه فرهنگ باید چه کنیم و چگونه باید زندگی کنیم؟
وی افزود: کرونا یک بیماری مرموز است و همچنان ابعاد کووید ۱۹ برای جامعه پزشکی ناشناخته مانده و به همین میزان بحث فاصلهگذاری اجتماعی را در محیطهایی مثل دانشگاه، سینماها و مراکز آموزشی و مذهبی که جمعیت انبوهی را دربرمیگیرد، تحتتاثیر خودش قرار داده و ابعاد این ماجرا، در همه دنیا خود را نشان داده است. بخش آموزش، فرهنگ و هنر تحتتأثیر کرونا به نوعی تغییر ماهیت داده است و دیدید که سینمای ایران هم در آغاز سال ۱۳۹۹ به نوعی فعالیت ویژهای را شروع کرد و بر تعداد آثار سینمایی در پلتفرمهای پخش آنلاین فیلم، نسبت به سالهای گذشته، افزوده شد.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، ادامه داد: ما برای اولین بار تجربه اکرانآنلاین را داشتیم که در نوع خودش، تجربه متفاوتی در عرصه فرهنگ و هنر در ایران بود و فعالیتهایی هم که سایر فعالان جامعه هنری در عرصه موسیقی و تئاتر و فعالیتهای دیگر هنری داشتند، قابل توجه بود.
تابش گفت: درست است که فعالیتهای میدانی تعطیل شد اما جامعه هنری خودش را با شرایط خاص این روزگار تطبیق داد.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به عنوان این گفتگو یعنی سرنوشت رویدادهای هنری گفت: همان طور که طبق گفتههای دبیر کل سازمان بهداشت جهانی، نمیتوان سرنوشت کرونا را مشخص کرد، به گمانم مردم دنیا باید یکی دو سال با این پدیده زندگی کنند و با این شرایط کنار بیایند. شرایطی که تحملش برای جوامع دشوار است، چون عادات، نوع مصارف فرهنگی و برنامهریزیها را کاملا تغییر داده است. از سویی، متغیرهای دیگری مثل مباحث مربوط به اقتصاد، برنامهریزیهای اجتماعی بر پروتکلهای بخش بهداشت و سلامت اثرگذار است و دولتها باید متناسب با آن متغیرها در حوزه سلامت برنامهریزی کنند.
وی اظهار داشت: کرونا همان قدر که برای رویدادهای فرهنگی، هنری محدودیتهای جدی به وجود آورد، فرصتی ایجاد کرد که به نوعی «عرضه آثار فرهنگی هنری در بستر اینترنت» دچار تحول شود و به عبارتی دیگر، کووید-۱۹ در کشور ما به شتابدهنده تحول دیجیتال بدل شد، چنان که اگر ما قرار بود در شرایط عادی به عرضه آثار فرهنگی و بازاریابی دیجیتال ورود کنیم، به این حد از تحول نمیرسیدیم و حال ما باید از این فرصت بهدرستی استفاده کنیم. البته در مدیریت صنفی و دولتی، باید به یک تصمیم قطعی رسید که آیا میخواهیم از این ظرفیت به درستی استفاده کنیم یا نه؟ همین گفتگوی زنده، میتواند باب گفتگو را تا حدودی باز کند و فعالان و مدیران راجع به بایدها و نبایدهای پیرامون این موضوع، تبادل نظر و گفتگو کنند.
پلتفرمها، رقیب و دشمن سینما نیستند
تابش اظهار داشت: تا اندازهای که من مطلع و در جریان هستم، یکی از برنامههای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، راهاندازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شماره ۲ یا «بخش دیجیتال» این وزارتخانه بود که این برنامه وزیر در مرکز رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال میشود. یعنی متناظر هر معاونت وزارتخانه ، مثلا فرهنگی، معاونت هنری، معاونت قرآنی یا سازمان سینمایی و حوزههای دیگر، وزارتخانه یک برنامه اقدام عملیاتی برای گسترش ضریب نفوذ در عرصه دیجیتال دارد و قرار است به نوعی در مقایسه با کمکاریهای ناخواسته سالهای گذشته، اقدامات عملیاتی انجام شود. برشی از این برنامه در حوزه سینما، در اختیار ما قرار گرفته و مدتی است که در جلسات درباره آن گفتگو میکنیم. اطلاع دارم که در تعامل بین سازمان سینمایی، موسسات تابعه و مرکز رسانههای دیجیتال، این اقدام در حال شکلگیری است اما آنچه باید درکش کنیم، دستیابی به مفاهمه بین ضلعهای مختلف در بخش دولتی و خصوصی و سایر ارکان است که ضرورت دارد.
این مدیر فرهنگی گفت: به یاد داریم در روزگاری که تلویزیون به عنوان یک کالا در دسترس مردم قرار گرفت، خیلیها آن را رقیب سینما میدانستند. وقتی MP۳ آمد، میگفتند دوره موسیقی تمام شد و حالا وقتی وی.او.دیها آمدند، میبینیم که گروهی در صنوف سینمایی میگویند با این تحول، بازار سینما کساد شده است.
وی خاطرنشان کرد: ما باید از پیش فرضی که ساختهایم، عبور کنیم و متوجه باشیم که امکانات جدید یا پلتفرمهایی که بهنوعی در خدمت سینما هستند، رقیب و دشمن سینما نیستند و میتوانند در کنار سینما، به مخاطبان خدمترسانی کنند و بازار سینما را رشد دهند. باید همین رویکرد را در مورد رویدادها، محافل فرهنگی و جشنوارهها داشته باشیم.
تابش افزود: با گسترش کرونا در سال ۲۰۲۰، جشنوارههای مختلف سینمایی در جهان اعلام کردند که به صورت مجازی برگزار خواهند شد. در عمل جشنوارههای مجازی یا آنلاین، بخشهای جدیدی هستند که با شیوع کرونا، به صورت یک فرصت، میتوانند بخشهای انضمامی جشنوارههای سنتی یا فیزیکی در سالهای آتی باشند. فرض کنیم شش ماه یا یکسال دیگر واکسن کرونا کشف و شیوع و ابتلای مرگبار به آن تمام و این بیماری محو میشود ولی به نظر من دستاوردی که این بیماری در بخش فرهنگ و هنر در همه دنیا داشته، این است که ما حالا گزینه جدیدی به نام بخش مجازی یا بخش آنلاین داریم که به جشنوارههای سنتی، توریستی یا فیزیکی موجود اضافه شده است.
وی در ادامه این گفت و گو به انتشار فراخوان چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور اشاره کرد و گفت: خوشحالم اعلام کنم در حال وهوای کرونا که رخوت، سستی و ناامیدی جامعه و نوجوانان و جوانان ما را در بر گرفته، طی دو روز ایدههای جالب و تعدادی فیلم کوتاه از سوی نوجوانان برای دبیرخانه المپیاد ارسال شده است. وقتی فراخوان یک جشنواره (به ویژه در حوزه کودک و نوجوان) منتشر میشود، عدهای هستند که با امیدواری به آن مینگرند و در آن مشارکت میکنند. این برای من و همکارانم در جشنواره فیلم کودک و المپیاد فیلمسازی نوجوانان جای خوشحالی دارد و امیدوارکننده است.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی افزود: ما فراخوان المپیاد را منتشر کردیم و فراخوان سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان هم به زودی با تغییراتی که اقتضای دوره کرونا است، منتشر خواهد شد. فعلا راه برای دریافت آثار سینمایی باز است.
دبیر جشنواره فیلم کودک درباره زمان برپایی این دوره جشنواره اظهار داشت: ما در گذشته به خاطر تلاقی برپایی جشنواره با ایام ماه محرم و صفر، مجبور شدیم زمان برپایی آن را تغییر دهیم اما این جشنواره در حال بازگشت به زمان پیشین خود است. امسال جشنواره از ۲۷ مهر تا ۲ آبان برگزار خواهد شد که این زمان در فراخوان بخش المپیاد جشنواره اعلام شده است. البته ما تغییر زمانی جشنواره را در خلال جشنواره برلین، خطاب به فعالان سینما در بازار برلین اطلاعرسانی کرده بودیم و طبق گزارشی که بخش بینالملل جشنواره کودک به من داده است، بیش از ۱۰۰ فیلم زنده و انیمیشن خارجی و ۱۵۰ فیلم کوتاه خارجی، برای شرکت جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان اعلام آمادگی کردند، با آنها مذاکره شد و هیٲتانتخاب میتوانند از بین آنها دست به انتخاب بزنند.
وی با اشاره به این که فراخوان جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران منتشر شده و جشنواره سینماحقیقت هم آماده ارائه فراخوان است، گفت: در شورای دبیران جشنوارههای سینمایی، بررسیهای لازم درباره نوع برگزاری آنلاین و مجازی این رویدادها صورت میگیرد و این شورا، تکلیف برگزاری جشنوارههای پیشرو را به زودی مشخص خواهند کرد.
تابش همچنین درباره چگونگی نمایش فیلم در جشنوارههای آنلاین و دغدغههای موجود پیرامون آن، خطاب به کثیریان اظهار داشت: همین گفتگویی که شما ترتیب دادهاید، به نظر من اگر تداوم پیدا کند، خیلیها میتوانند امیدوارانهتر برنامهریزی کنند. دبیران جشنوارههای سینمایی بررسیهای خود را انجام میدهند ولی گفتگوهایی که شما در فضای کرونا راجع به آینده سینما در پساکرونا انجام میدهید، تعیینکننده و امیدبخش است.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی خاطرنشان کرد: جا دارد از طرف همکاران و مدیران سینمای کشور و جامعه سینمایی، از فعالان حوزه سلامت، پزشکان، پرستاران، کارکنان بیمارستانها، کسانی که مظلومانه جان عزیز خود را دراین ماهها از دست دادند، قدردانی و به آنها ادای دین کنم. همه ما قدردان زحمات و تلاش شبانهروزی تلاشگران عرصه سلامت هستیم و امیدوارم مردم هم در شرایط موجود نکات بهداشتی را رعایت کنند و خدای ناکرده کاری نکنیم که جامعه سلامت بیش از این آسیب ببیند.
محتوی دیگر از توسعه اقتصاد دیجیتال در پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی:
برنامه «کوتاه مدت»و«میان مدت» برای فضای مجازی
ایجاد و توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور
مشارکت مردم و رشد اقتصاد دیجیتال
کرونا، محرک شتاب در اقتصاد دیجیتال چین
اقتصاد دیجیتال به نیروی کلیدی رشد اقتصادی چین تبدیل میشود
همکاری ۲ پژوهشگاه و دانشگاه در توسعه اقتصاد دیجیتال کلید خورد
One comment
Pingback: همکاری ۲ پژوهشگاه و دانشگاه در توسعه اقتصاد دیجیتال کلید خورد : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی