اگر چه به علت شیوع ویروس کرونا خرید از آمازون افزایش یافته، اما افزایش هزینههای عملیاتی و حمل و نقل کالا سود این شرکت را کمتر کرده است.
در شرایطی که بسیاری از تحلیل گران انتظار داشتند سود شرکت آمازون به علت افزایش شدید خرید آنلاین پس از خانه نشینی مردم در اثر کرونا سر به فلک بکشد، اما واقعیت این است که درآمد خالص آمازون در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ برابر با ۲.۵۴ میلیارد دلار بوده است. این رقم نسبت به درآمد سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ که ۳.۵۶ میلیارد دلار بوده کاهشی قابل توجه نشان میدهد.
آمازون اعلام کرده هزینههای حمل و نقل به علت شیوع کرونا رشد چشمگیری داشته و همین مساله سود خالص آمازون را در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹ درصد کاهش داده است. اعلام این خبر باعث کاهش ۵ درصدی ارزش سهام آمازون نیز شده است.
جف بزوس مدیر عامل آمازون چندی قبل گفته بود هزینههای عملیاتی و لجستیکی این شرکت بعد از شیوع ویروس کرونا حدود ۴ میلیارد دلار افزایش یافته است. افزایش حقوق پرداختی به کارمندان به علت اضافه کاری، بیشتر شدن هزینههای داخلی به علت خرید ماسک، مواد ضدعفونی و تمهیدات امنیتی و ضرورت ضدعفونی کردن مکرر انبارهای آمازون از جمله دیگر دلایل بیشتر شدن هزینههای آمازون اعلام شده است.
آمازون همچنین برای تحویل به موقع سفارشهای دریافتی قصد دارد ۱۷۵ هزار کارگر جدید استخدام کند و به آنها به ازای هر ساعت کار اضافی دو دلار بیشتر بپردازد که این هم هزینههای بیشتری به آمازون تحمیل میکند.
منبع: مهر به نقل از آسین ایج،
از دیگر محتوی خرید آنلاین در پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی:
خریدهای آنلاین باعث افزایش چشمگیر معاملات در چین شد
ضعفها و قوتهای فروشگاههای آنلاین ایرانی
لزوم اصلاح مدل کسبوکارهای آنلاین به سمت نیازهای مردم؛ خردهفروشی آنلاین باید افزایش یابد
«دیوار فروشگاهها» زیان کرونا برای کسب و کارهای کوچک را جبران میکند
معرفی و خلاصه کتاب “بازاریابی عصر چهارم”
۳ comments
Pingback: کرونا ۴ میلیارد دلار هزینه برای آمازون تراشید - پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
Pingback: ضعفها و قوتهای فروشگاههای آنلاین ایرانی - پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
Pingback: ضعفها و قوتهای فروشگاههای آنلاین ایرانی - پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی