اینترنت و شبکه اطلاعاتحکمرانی و فناوری

مهلت اجرای مصوبه خدمات ارزش افزوده تمدید شد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

مدیرکل نظارت بر سرویس‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری اعلام کرد مهلت اجرای الحاقیه مصوبه ارایه و استفاده از خدمات ارزش افزوده تا یک ماه دیگر تمدید شده است.

خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده می‌شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها همچون تماس صوتی و پیامک معمول است. مهم‌ترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه شامل مسابقات و رای‌گیری، تبلیغات موبایلی، پرداخت موبایلی، تلویزیون آنلاین، پخش یا دانلود موسیقی، زنگ انتظار تماس، بازی آنلاین، خدمات ورزشی و اطلاع‌رسانی این قبیل سرویس‌ها می‌شود.

اگرچه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط کاربر انتخاب شود، اما ارائه این خدمات برای برخی از شرکت‌های ارزش افزوده، به روشی برای کلاهبرداری از کاربران تبدیل شد و به دلیل هزینه نسبتا بالایی که این خدمات در مقایسه با تماس و پیامک دارند، در دو سال گذشته به شکل حل‌نشدنی به بالا رفتن قبض‌های گوشی و تمام شدن شارژ پولی کاربران تبدیل شده بود.

این موضوع به واکنش محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- منجر شد و اواسط سال ۹۷، او از کشف یک باند بزرگ تخلف در حوزه ارزش افزوده خبر داد و اعلام کرد که در طی مدت چند ماه بالغ‌بر ۲۲ میلیارد تومان از مردم کلاهبرداری شده بود که شرکت‌های متخلف موظف به بازگرداندن وجوه اخاذی‌شده به مشترکان شدند و همچنین اعلام شد این پرونده برای سیر قضایی به دادستانی ارسال می‌شود.

پس از آن، با اطلاع‌رسانی به کاربران،‌ امکان شکایت از خدمات ارزش افزوده فراهم شد و وزیر ارتباطات هشدار داد اگر خدمات واقعی ارزش افزوده که در حمایت از کسب‌وکارها صورت می‌گیرد از کلاهبرداری‌ها جدا نشود، کل سرویس‌های ارزش افزوده برای همیشه تعطیل خواهد شد و همچنین اعلام کرد پیگیری‌ها برای اینکه پولی که به‌صورت ناصحیح از جیب مردم رفته، برگردد و این روند ناصحیح ادامه پیدا نکند، ادامه دارد.

در نهایت ضوابط استفاده از خدمات ارزش افزوده در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شد که به‌ موجب آن مقرر شد دارنده پروانه ارائه خدمات ارتباطی پس از دریافت درخواست خدمات ارزش افزوده از سوی مشترک، شرح خدمات، هزینه و زمان استفاده از آن را به مشترک اطلاع دهد و همچنین برای مشترک به‌صورت جداگانه صورتحساب صادر کند؛ و اجرای این مصوبه از ۱۵ اردیبهشت ماه الزامی شد.

موانع فنی پیاده‌سازی مصوبه رگولاتوری به‌دلیل کرونا

در این راستا و به نقل از رگولاتوری،‌ محمد امامی -مدیرکل نظارت بر سرویس‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- گفت: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در آخرین جلسه سال ۹۸ با توجه به مصوبه شورای عالی فضای مجازی، الحاقیه‌ای برای مصوبه ۲۴۸ درباره ارایه و استفاده از خدمات ارزش افزوده تصویب کرد.

وی با اشاره به وجود برخی چالش‌ها در ارایه خدمات ارزش افزوده و ناآگاهی برخی از مشترکان در مورد شرایط و هزینه‌های عضویت، روش‌های استعلام وضعیت عضویت و یا لغو آن اظهار کرد: این موضوع به‌منظور حمایت از حقوق مشترکین در اسفند سال گذشته در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شد و از ۱۵ اردیبهشت سال ۹۹ لازم‌الاجرا بود که با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و موانع فنی برای پیاده‌سازی فرایندهای مناسب در شبکه اپراتورها برای اجرای مفاد مصوبه، این زمانبندی تا یک‌ماه دیگر تمدید شد.

امامی در تشریح الحاقیه مصوبه مربوط به ارایه خدمات ارزش افزوده گفت: در این مصوبه موضوع اعتبار خدمات ارزش افزوده پیش‌بینی شده است که براساس آن مشترک می‌تواند بسته خدمات ارزش افزوده را با قیمت مشخصی خریداری کند و اپراتورها نیز صرفاً به مشترک اجازه می‌دهند خدمات ارزش افزوده را تا سقف اعتبار تعیین شده فعال کند. هرگونه مبلغی که بابت خدمات ارزش افزوده از مشترکان تلفن ثابت و یا تلفن همراه دائمی یا اعتباری کسر می‌شود، باید از محل اعتبار تعیین‌شده باشد.

مدیرکل نظارت بر سرویس‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری تاکید کرد: دارندگان پروانه هم موظف هستند پس از دریافت درخواست خدمات ارزش افزوده از سوی مشترک، شرح خدمات، هزینه و زمان استفاده از آن را به مشترک اطلاع داده و حداکثر تا سقف اعتبار خدمات ارزش افزوده مشترک، خدمت درخواستی را برای وی فعال کنند.

امامی با بیان اینکه هرگونه تمدید یا فعال‌سازی دوباره اعتبار خدمات ارزش افزوده باید پس از درخواست مجدد از سوی مشترک انجام شود، افزود: دارنده پروانه موظف است پس از پایان اعتبار خدمات ارزش افزوده، پیامکی مبنی‌ بر پایان اعتبار این خدمات برای مشترک ارسال کند و برای مشترکین تلفن ثابت و همراه دائمی به صورت جداگانه صورتحساب صادر کند.

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا