اپلیکیشن و نرم افزارسلامت و پزشکی هوشمند

طراحی نرم افزار رهگیری کرونا در هند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

دولت هند در تلاش برای کنترل همه گیری کرونا و جلوگیری از گسترش آن در این کشور نرم افزاری طراحی و اجرا کرده که تماس افراد را رهگیری می‌کند.

به گزارش اقتصاد الکترونیکی به نقل از صدا و سیما، دولت هند در تلاش برای کنترل همه گیری ویروس کرونا و جلوگیری از گسترش آن در این کشور نرم افزاری طراحی و اجرا کرده که تماس افراد را رهگیری می‌کند. با کمک این نرم افزار که روی تلفن همراه نصب می‌شود می‌توان مشخص کرد آیا فرد در ۱۴ روز گذشته با ناقل کرونا تماس داشته است یا خیر. بر پایه‌ی داده‌های موجود در نرم افزار می‌توان آلوده شدن به ویروس کرونا را احتمال سنجی کرد. گفته شده تاکنون نزدیک به ۱۵۰ میلیون نفر در هند این نرم افزار را ذخیره سازی و اجرا کرده اند.

ابیشک سینگ، مدیرعامل دامنه‌ی مای گاو ایندیا در گفتگو با سی ان ان، ویژگی‌های این نرم افزار را برشمرد و گفت: «شمار افرادی که نرم افزار را ذخیره و راه اندازی کرده اند هم اکنون به ۱۴۵ میلیون نفر افزایش یافته است. نزدیک به ۵۰۰ میلیون نفر گوشی هوشمند در اختیار دارند از این رو این نرم افزار هنوز تا پوشش سراسری جمعیت هند راه درازی در پیش دارد، اما در رهگیری کارآمد تماس افراد خوب عمل کرده و از آنجا که این نرم افزار مکان یابی می‌کند ما می‌توانیم کانون‌های گسترش همه گیری را شناسایی کنیم. همچنین مکان‌هایی که احتمال دارد موارد ابتلا به بیماری کووید -۱۹ در روز‌های پیش رو افزایش یابد قابل شناسایی است.

زمانی که برای شناسایی افراد کرونا مثبت صرف می‌شود پیشتر ۱۴ روز بود، اما اکنون با کمک این نرم افزار می‌توانیم ۱۰ روز زودتر این شناسایی را انجام بدهیم و مکان‌هایی را که نیاز به اعمال محدودیت و مهارسازی دارند مشخص کنیم؛ لذا این نرم افزار در کنترل گسترش ویروس در شهر‌های بزرگ همچون دهلی نو، بمبئی، گجرات و احمدآباد کمک شایانی به ما کرده است. البته هم اکنون شاهد هستیم که همه گیری ویروس کرونا دارد در خارج از شهر‌های بزرگ هم اتفاق می‌افتد و این نرم افزار به ما کمک کنیم اطمینان پیدا کنیم حتی اگر به ویروس آلوده شدیم شناسایی و تشخیص بیماری به هنگام انجام خواهد شد و اقدام‌هایی لازم صورت می‌گیرد تا میزان مرگ و میر پایین نگاه داشته شود همچنانکه هم اکنون کمترین نرخ مرگ و میر را در دنیا داریم.»

ابیشک به افرادی که تلفن همراه هوشمند در اختیار ندارند نیز اشاره کرد و گفت: «در واقع رقمی نزدیک به ۵۰۰ میلیون نفر در هند به تلفن همراه هوشمند دسترسی ندارند و از این رو ما برای آن‌ها ابزاری طراحی کردیم و گفتیم با شماره‌ی ویژه‌ای تماس بی پاسخ بگیرند تا با آنان تماس گرفته شود. سپس بواسطه‌ی ابزاری که طراحی شده علائم آنان را بررسی می‌کنیم. از اینجا به بعد همه ویژگی‌های نرم افزار رهگیری تماس در اختیارشان خواهد بود و به کاربر اجازه می‌دهد نشانه‌هایی را که در خود احساس می‌کند با نرم افزار در میان بگذارد. اگر نرم افزار تشخیص بدهد علائم بیماری در فرد یاد شده موجود است اطلاعاتی را که از او دریافت کرده به همراه مکان سکونت یا استقرار او در اختیار مسئولان بهداشت و سلامت قرار می‌دهد و گروه‌های پزشکی برای درمان او رهسپار می‌شوند و هر گونه درمانی نیاز باشد از آزمایش گرفته تا قرنطینه و توصیه در اختیارش می‌گذارند. پس کسانی که تلفن همراه هوشمند هم نداشته باشند می‌توانند از خدماتی که برای شناسایی و درمان بیماری کووید ارائه می‌شود بهره‌مند گردند.»

وی در پاسخ به این پرسش که درباره‌ی حفاظت از اطلاعات کاربران در این نرم افزار چه تدابیری اندیشیده شده است نیز گفت: «طراحی نرم افزار به گونه‌ای است که حریم شخصی کاربر را در درجه‌ی نخست اهمیت قرار می‌دهد. کاری که ما انجام داده ایم این است که با در نظر گرفتن برخی ویژگی‌ها برای نرم افزار، اطمینان می‌دهیم که حریم شخصی و خصوصی کاربر در هر حالتی نقض نخواهد شد. علاوه بر این، اطلاعات افرادی که کرونا مثبت تشخیص داده نمی‌شوند همانجا روی تلفن همراه شان در نرم افزار رهگیری تماس باقی می‌ماند. تنها در صورتی که فرد کرونا مثبت تشخیص داده شود داده‌های شخصی او به مرکز داده‌ها منتقل می‌شود و با در نظر گرفتن اینکه آن فرد در ۱۴ روز گذشته با چه کسانی در تماس بوده، اطلاعاتش با مسئولان بهداشت به اشتراک گذاشته و تاکید می‌شود هدف از این کار آن است که فرد، پیش فرض‌های مورد نیاز را برای چگونگی مراقبت از خود در اختیار داشته باشد. از اطلاعات شخصی و محرمانه‌ی افراد برای هیچ هدف یا منظور دیگری استفاده نخواهد شد. همچنین اطلاعات افرادی که کرونا مثبت نباشند در فاصله‌ی ۳۰ روز پاک خواهد شد. اما اطلاعات آنانی که کرونا مثبت تشخیص داده می‌شوند تا حداکثر ۶۰ روز در مرکز داد‌ها باقی می‌ماند و سپس پاک می‌شود.»
این مقام وزارتخانه ارتباطات و فناوری پیشرفته در دولت هند گفت نرم افزار رهگیری تماس ظرف ۱۵ روز طراحی و به بازار عرضه شده است.

شمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در هند با ثبت رکورد تازه‌ای ۴۰ هزار نفر افزایش یافت و پرشمارترین افزایش روزانه نام گرفت. تاکنون بیش از یک میلیون نفر در هند به عفونت ویروسی کرونا آلوده شده اند. این کشور هم اکنون در رده‌ی سوم بیشترین بیمار آلوده به کرونا در جهان قرار دارد.

محتوی مرتبط با کرونا در اقتصاد الکترونیکی:

برندهای قوی با کرونا قوی‌تر می‌شوند
“کرونا”، آمازون را برترین برند جهان کرد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا