روابط عمومی دیجیتال (DPR) چیست؟
اسماعیل زارع زاده
روابط عمومی دیجیتال یا Digital Public Relation در حقیقت با مفاهیم اصلی روابط عمومی منافاتی ندارد و تمامی مباحث و اصول در این موضوع نیز جاری است. در واقع روابط عمومی دیجیتال بهکارگیری ابزارهای دیجیتال و آنلاین در راستای تحقق برنامهها و اهداف روابط عمومی است. از زمانی که نفوذ اینترنت و میزان استفاده از آن روزبهروز بیشتر شد، طبیعتا…
روابط عمومی دیجیتال (DPR) چیست؟
روابط عمومی دیجیتال یا Digital Public Relation در حقیقت با مفاهیم اصلی روابط عمومی منافاتی ندارد و تمامی مباحث و اصول در این موضوع نیز جاری است. در واقع روابط عمومی دیجیتال بهکارگیری ابزارهای دیجیتال و آنلاین در راستای تحقق برنامهها و اهداف روابط عمومی است. از زمانی که نفوذ اینترنت و میزان استفاده از آن روزبهروز بیشتر شد، طبیعتا مخاطبان و مشتریان نیز بیشتر در این فضا حضور دارند و کارهای روابط عمومی نیز باید بیشتر در دنیای دیجیتال و آنلاین انجام شود.
ظهور شبکههای اجتماعی و انواع سایتهای مختلف این شرایط را فراهم کرده است که بتوانید ارتباط نزدیک و تعامل بهتری با مخاطبان و مشتریان داشته باشید و برنامهها و کمپینهای روابط عمومی دیجیتال را انجام دهید. حالا شما بهراحتی میتوانید با بیانیههای به موقع خود بحرانها را مدیریت کنید، از رسانههای پرمخاطب برای گسترش روابط با مشتریان یا برندسازی استفاده کنید و از طریق شبکههای اجتماعی پاسخگوی مشکلات و نظرات مخاطبان باشید.
گوگل آنالیتیکس: بدون شک مهمترین و پرکاربردترین ابزار تحلیلی و آمارگیری که در خیلی از موارد به کمک ما میآید گوگل آنالیتیکس است. به کمک این ابزار قدرتمند و رایگان گوگل میتوانید میزان عملکرد و کیفیت بک لینکها، کدهای UTM، کمپینهای PR و اینفلوئنسری و ترافیک ورودی از روشهای مختلف را بسنجید.
ابزار SEMRush: سایت SEMRush یکی از منابع شناختهشده در دنیای دیجیتال مارکتینگ است که به کمک ابزارهای مختلف آن میتوانید کارهای زیادی انجام دهید. اگر زیاد از کمپینهای PR براساس رپورتاژ آگهی استفاده میکنید و میخواهید وضعیت کلمات کلیدی و بک لینک ها را ببینید، میتوانید از ابزار SEMRush استفاده کنید.
BuzzSumo: این سایت یکی دیگر از ابزارهای پرطرفدار برای رصد میزان به اشتراک گذاشته شدن محتوای شما در سایتها و شبکههای اجتماعی مختلف است.
تفاوت روابط عمومی دیجیتال با روابط عمومی سنتی
بدون شک هر دو مقوله از پایه یکسان هستند و هدف اصلی آنها اجرای برنامههای روابط عمومی با همان معنای برقراری ارتباط، تبلیغات و اطلاعرسانی است. شاید مهمترین تفاوت میان روابط عمومی دیجیتال و روابط عمومی سنتی را باید در انتخاب رسانهها و ابزارها و نوع مخاطب جستجو کنیم. باید ببینید به چه شناختی از برند و مخاطبانش میرسید و براساس آن برنامههای روابط عمومی خود را در رسانههای مختلف پیادهسازی کنید.
به عنوان مثال اگر مخاطبان شما مدیران ردهبالا هستند که زمان کمی را صرف شبکههای اجتماعی میکنند، نمیتوانید این بستر را برای انتقال پیام یا اجرای برنامههای روابط عمومی خود انتخاب کنید.
علاوه بر این، بین روابط عمومی دیجیتال و سنتی تفاوتهای دیگری نیز وجود دارد. یکی از مهمترین تفاوتها به نوع تعامل با مخاطب بر میگردد. در گذشته شما از رسانههایی چون نشریات یا تلویزیون و رادیو برای اعلام بیانیهها، برندسازی و معرفی محصولات و خدمات خود استفاده میکردید که مبنای آن ارتباط یکطرفه بود. اما رسانهها و ابزارهای دیجیتال این شرایط را فراهم کردهاند که ارتباط دو طرفه میان مخاطبان و مشتریان با برند ایجاد شود تا بتوانند تعامل موثر و معناداری داشته باشند.
نکته مهم این است که بعد از شکلگیری ارتباط موردنظر میتوانید مخاطبان را به سمتی که میخواهید هدایت کنید، ولی در روابط عمومی سنتی اینگونه نیست.
یکی دیگر از تفاوتهای مهم روابط عمومی دیجیتال و سنتی در استفاده از تکنولوژی است. در روابط عمومی سنتی شما تنها به چند رسانه و ابزار و طیف محدودی از مخاطبان اکتفا میکردید، ولی در روابط عمومی دیجیتال اینگونه نیست و با ظهور تکنولوژیهای جدید در فضای آنلاین و دنیای دیجیتال میتوانید شیوه جدیدی از ارتباطات را شکل دهید. ضمن اینکه تنوع زیاد رسانهها باعث میشود از طریق کانالهای مختلف بتوانید با طیف وسیعی از مخاطبان و مشتریان در ارتباط باشید.
اگر بخواهیم به یک مورد دیگر اشاره کنیم باید بگوییم یکی از مهمترین ویژگیهای روابط عمومی دیجیتال این است که میتوانید آن را اندازهگیری کرده و برایش شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) تعریف کنید. اما در روش سنتی چنین چیزی امکانپذیر نیست و نمیتوانید بفهمید دقیقا چه عملکردی داشتهاید.
۲ دیدگاه ها