تب کرونا در استارت‌آپ‌ها

امیر جهانی

بحران شیوع کرونا هفته‌های گذشته اقتصاد جهانی را تا حد نگران‌‌کننده‌ای تحت‌تاثیر خود قرار داده است. اجرای سیاست‌های مبتنی‌بر فاصله‌گذاری اجتماعی از یکسو و از سوی دیگر، نگرانی بخش قابل‌ملاحظه‌ای از مردم درخصوص ابتلا به این بیماری تا حد بسیار زیادی رفتار مصرفی جامعه را تغییر داده است. موضوعی که بسیاری از کسب‌و‌کارها اعم از سنتی یا استارت‌آپی را وارد منطقه‌ای نگران‌کننده کرده است.

با این حال هر کدام از این دو با مشکلات خاص خود روبه‌رو هستند. کرونا هرچند به‌طور عمومی چالش‌های بزرگی برای بخش‌های مختلف اقتصادی ایران به‌وجود آورده اما به‌خصوص روی استارت‌آپ‌های حوزه فناوری که در بخش‌های خدماتی فعال بودند تاثیر قابل‌توجهی گذاشته است. این تاثیرات لزوما یکسان نیست اما با این حال اطمینان از سرمایه‌گذاری در این عرصه را کاهش داده است. میزان سرمایه‌گذاری جسورانه حتی تا قبل از شیوع کرونا هم نسبت به سال‌های گذشته با افت قابل‌توجه روبه رو شده بود. به نظر می‌رسد اکوسیستم استارت‌آپی کشور در موقعیتی شکننده قرار گرفته است. بسیاری از شرکت‌های موجود به لطف حمایت‌های دولتی در سالیان قبل شکل گرفته‌اند و از اساس چرخه اقتصادی در بسیاری از آنها ناقص متولد شده است. حال آنکه تحریم‌های اخیر دست دولت برای ادامه مسیر قبلی را بسته و در این میان، کرونا نیز بار مشکلات را سنگین‌تر کرده است. نگرانی از موج بیکاری نیروهای فعال در حوزه استارت‌آپ شاید یکی از اصلی‌ترین موارد باشد.

مقایسه کشورهای مختلف نشان می‌دهد که هر کدام بسته به تخمین خود از خسارت این بحران، بسته‌های مالی ویژه‌ای را برای حمایت از کسب‌و‌کارها در نظر گرفته‌اند، اما دولت‌ها چه کمکی به حفظ بقای استارت‌آپ‌ها می‌توانند بکنند؟ آیا مواردی نظیر وام‌های کم‌بهره، تخفیفات مالیاتی و بیمه‌ای می‌تواند اکوسیستم نحیف استارت‌آپی کشور را نجات دهد؟ باشگاه اقتصاددانان در پرونده امروز خود سراغ فعالان بخش‌های مختلف رفته و تاثیر کرونا بر آنها و استراتژی دفاعی آنها را جویا شده است.

دنیای اقتصاد

حتما ببینید

پادکست محبوب‌تر از کتاب‌های صوتی

پادکست محبوب‌تر از کتاب‌های صوتی

بر اساس تازه‌ترین گزارشی که فیدیبو منتشر کرده کاربران این پلتفرم در هر سال ۵۹۸ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *