سلامت و پزشکی هوشمند

اپلیکیشنی برای تشخیص بیماری‌های مغز و اعصاب

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

محققان یک شرکت مستقر در مرکز نوآوری دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند اپلیکیشن‌هایی مبنی بر طراحی تداخلات دارویی،تشخیص اولیه بیماری بر اساس الگوریتم‌های هوشمند و داده‌های بالینی، تشخیص بیماری‌های مغز و اعصاب از طریق پردازش‌های دادگان پاراکلینیکی و کلینیکی را طراحی کنند.

طرح”تحلیل و جداسازی بیماری‌های کاهنده روان با استفاده از شبکه‌های عمیق، بهبود جداسازی سه‌بعدی تومور مغزی با استفاده از شبکه‌های چند لایه تعمیم یافته

به گزارش اقتصاد الکترونیکی به نقل از ایسنا، نیما شریفی صادقی، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «تحلیل و جداسازی بیماری‌های کاهنده روان با استفاده از شبکه‌های عمیق، بهبود جداسازی سه‌بعدی تومور مغزی با استفاده از شبکه‌های چند لایه تعمیم یافته» گفت: ما در صدد برآمدیم در قالب این پروژه اپلیکیشن‌هایی را طراحی کنیم.

وی با اشاره به یکی از این اپلیکیشن‌ها گفت: ما توانستیم مجموعه نرم‌افزارهایی را تهیه کنیم که می‌تواند بیماری‌های مغز و اعصاب را به صورت اتوماتیک بدون دخالت پزشک تشخیص دهد.

به گفته سرپرست این شرکت، این اپلیکیشن با استفاده از تشخیص‌های افتراقی و تصاویر پاراکلینیکی امکان تشخیص بیماری‌های مغز و اعصاب را فراهم می‌کند.

وی افزود: این اولین اپلیکیشن در کشور است که به تشخیص بیماری‌های مغز و اعصاب می‌پردازد؛ این اپلیکیشن همانند یک پزشک عمل کرده و در تصمیم‌گیری به پزشک معالج کمک می‌کند.

صادقی ادامه داد: در این اپلیکیشن ۹۳۸ بیماری و ۱۰ هزار سوال تخصصی را جمع‌آوری کردیم و بر اساس یک الگوریتم تصمیم‌گیری را انتشار دادیم؛ به واسطه این‌ها بیمار می‌تواند با پاسخ به سوالات، بیماری خود را بیابد.

وی در خصوص نرم‌افزار بومی که در حوزه دارو توسط این تیم طراحی شده، گفت: اپلیکیشن دومی که توسط این تیم طراحی شده، در خصوص تداخلات دارویی است؛ زیرا اخیرا جان بسیاری از افراد با تداخلات دارویی به خطر می‌افتد.

سامانه چک داروهای مورد استفاده بیمار

مجری طرح ادامه داد: این سامانه، داروهای مورد استفاده بیمار را چک می‌کند و تداخلات را می‌یابد؛ در واقع این سامانه همانند یک دستیار پزشک عمل کرده و به بیمار کمک می‌کند که با تداخلات دارویی به بیمار آسیب وارد نشود.

صادقی افزود: سامانه سومی که در این مرکز طراحی کردیم، در مورد تشخیص بیماری‌هایی همچون ام اس، آلزایمر و پارکینسون با استفاده از علائم بالینی است.

وی خاطر نشان کرد: هدف ما از طراحی این اپلیکیشن‌ها آگاهی‌رسانی و کاهش درصد خطای پزشکی درنتیجه بالابردن استانداردهای پزشکی است.

مجری طرح با بیان اینکه این اپلیکیشن‌ها در کشور های جهان اول مانند امریکا و انگستان طراحی شده‌اند، گفت: اما این اپلیکیشن‌ها مطابق استانداردهای کشور ما نیست؛ از این رو نیاز بود که اپلیکشن‌های مورد نیاز کشور را طراحی کنیم.

سرپرست این شرکت با تاکید بر اهمیت سلامت الکترونیک و سهولت درمان در کشور، اظهار کرد: امکان استفاده از این اپلیکشن‌ها به‌زودی فراهم خواهد شد.

بر اساس اعلام دانشگاه صنعتی امیرکبیر، این پروژه به سرپرستی دکتر محمدباقر مهناج استاد تمام دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر به سرانجام رسیده است.

محتوی دیگر از کاربرد فناوری هوشمند در سلامتی و پزشکی هوشمند:

آغاز ارائه خدمات زیرساخت حوزه سلامت دیجیتال
لزوم بهره‌‌گیری از دولت الکترونیک برای کاهش تردد گروه‌‌های پرخطر در ایام کرونا
زنجیره سلامت دیجیتال کامل می‌شود/دریافت خدمات درمانی با سرعت بالا
برنامه ضدکرونای انگلیس در مورد مناطق آلوده هشدار می دهد
هواوی برنامه اختصاصی ردیابی کرونا می‌سازد
اختراع اپل برای سلفی گروهی با رعایت فاصله اجتماعی
چالشی خلاقانه برای طراحی بازی‌های ‌شناختی

تاثیر کرونا بر کسب وکارها در اقتصاد الکترونیکی:

توقف فعالیت ۳۸ درصد کسب‌وکارها در دوران شیوع کرونا

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. بازتاب: زنجیره سلامت دیجیتال کامل می‌شود/دریافت خدمات درمانی با سرعت بالا - پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا