ارزدیجیتالفناوری بلاک چینمقاله

آشنایی با برخی مفاهیم رمزارز (کریپتوکارنسی)

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

پژوهشگر: مریم سمردپی

رمزارزها نوعی ارز دیجیتال محسوب می شوند. در واقع، رمزارزها پول­ های مجازی غیرمتمرکزی هستند که از علم رمزنگاری برای برقراری امنیت معاملات استفاده می کنند.

به گزارش اقتصاد الکترونیکی به نقل از صدا وسیما: رمزارزها نوعی ارز دیجیتال محسوب می شوند. در واقع، رمزارزها پول­ های مجازی غیرمتمرکزی هستند که از علم رمزنگاری برای برقراری امنیت معاملات استفاده می کنند.

مهم­ترین ویژگی ­های رمزارزها این است که:

  • اکثر رمزارزها غیرمتمرکز هستند.
  • به دلیل استفاده از علم رمزنگاری، رمزارزها دارای امنیت بالایی هستند.
  • رمزارزها غیرقابل هک و نفوذ هستند.

نام ۷ رمز ارز مهم در جهان:

  • رمز ارز بیت کوین(مشهورترین رمز ارز)
  • رمز ارز اتریوم
  • رمز ارز ریپل
  • رمز ارز بیت کوین کش
  • رمز ارز تتر
  • رمز ارز لایت کوین
  • رمز ارز دش

بلاک چین

به بلاک چین (blockchain) می‌توان به عنوان یک دفتر حسابداری نگاه کرد که تمام فعالیت‌ها، نقل و انتقالات، مالکیت ها و ارزش‌گذاری‌های واحدهای پولی دیجیتال را درون خود ثبت و ضبط می‌کند. بلاکچین تعداد محدودی از انتقالات را درون خود دارد که با گذر زمان این مقدار افزایش پیدا می‌کند. بلاک چین کاربردهای بسیار زیاد فراتر از رمز ارز دارد. اما معمولاً فناوری بلاک چین به واسطه بیت کوین شناخته می‌شود و از همان ابتدا بیت کوین توانست افراد زیادی را به خود جلب کند. زیرا هم یک نوآوری انقلابی محسوب می‌شد و هم برای عموم آزاد بود. درواقع، یک شبکه غیرمتمرکز و مستقل که در آن کاربران عادی مسئولیت ضمانت و تایید تراکنش‌ها را بر عهده داشتند.

نحوه استخراج رمز ارزها چگونه است؟

دستگاه ماینر یا Asic اصطلاحی است که برای دستگاه‌های استخراج رمزارزها به‌کار برده می‌شود و درحال حاضر این دستگاه‌ها بسیار متنوع هستند. در سراسر جهان افرادی که به کار استخراج رمزارزها اعم از بیت‌کوین یا سایر ارزهای رمزنگاری شده مشغول هستند، ماینر می‌گویند و آن‌ها تلاش می‌کنند با استفاده از ابزارهای متنوع استخراج به تعداد بیشتری از رمزارزهای استخراج نشده دست یابند و با فروش آنها به سود و درآمدزایی دست پیدا کنند. به طور کلی ماینینگ فرآیند تأیید تراکنش‌های رمزارزها و ثبت آنها در دفتر کل توزیع استخراج است. این فرآیند به غیرمتمرکز سازی شبکه رمزارزها و افزایش امنیت شبکه کمک می‌کند و در نهایت رمزارز جدید ایجاد می‌کند. به شکل کاملاً ساده تراکنش‌های تأیید شده در بلوک‌ها جمع می‌شوند و برای اضافه شدن این بلوک‌های تازه به زنجیره بلوک‌های موجود یک پازل کدگذاری وجود دارد که از پیچیدگی‌های بالایی برخوردار است و باید حل شود. هر سیستمی که این پازل را حل کند پاداش می‌گیرد.

نحوه خرید و فروش رمز ارزها

با توجه به این ­که رمزارزها پول های فیزیکی نیستند و به صورت دیجیتال مبادله می­ شوند، خرید و فروش بیت کوین و سایر رمزارزها به صورت آنلاین انجام می­ شود و نیازی به مراجعه حضوری به موسسه و یا نهاد خاصی نیست.خرید از صرافی­ های آنلاین و یا خرید از اشخاص حقیقی از روش ­های رایج خرید رمز ارزها و البته بیت کوین می باشد.

قانون رمز ارزها در کشور ایران

هیئت وزیران در جلسه ۶ مرداد ۱۳۹۸ آیین‌نامه استخراج ده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده در کشور را تصویب کرد. مطابق این آیین نامه خرید و فروش رمزارزها هیچ منع قانونی ندارد و افراد می توانند معامله رمزارزها را انجام دهند.

اما مطابق این آیین‌نامه، استفاده از رمز ارزها (فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده) صرفاً با قبول مسئولیت خطرپذیری (ریسک) از سوی متعاملان صورت می گیرد و مشمول حمایت و ضمانت دولت و نظام بانکی نبوده و استفاده از آن در مبادلات داخل کشور مجاز نیست. براساس این مصوبه، استخراج فرآورده های پردازشی رمزنگاری شده رمزارزها (ماینینگ) با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است.

بیت کوین چیست و چگونه استخراج می شود؟

بیت کوین یکی از صدها رمزارزی است که در دنیا، در حال تبادل است، اما نسبت به بقیه، پیشتاز و معروف تر است به طوری که به پادشاه ارزهای دیجیتال مشهور است. چیزی به اسم یک بیت¬کوین وجود ندارد. یک بیت کوین، در واقع یک واحد اندازه گیری است، که می تواند بسیار کوچکتر (مثلا یک میلیارد قسمت) شود و هر مقدار آن قابل انتقال است. بیت کوین برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ به عنوان یک نرم افزار متن باز توسط یک برنامه نویس ناشناس (یا گروهی از برنامه نویسان) تحت نام مستعار ساتوشی ناکاموتو معرفی شد.

در بسیاری از کشورها ( امارت، کانادا، سوئیس و …)، هم اکنون می توانید به برخی از عابر بانکها مراجعه و در ازای بیت کوین خود، ارز دریافت کنید. بیت کوین را می توان، مثل پول، نزد بانک گذاشت و از سود کار کردن بانک با آن، بهره مند شد.

بیت کوین هیچ صاحبی ندارد. کشف آن نیز طبق محاسبات ریاضی هیچ گاه به صفر نمی رسد. مقدار بیت کوین محدود است، اما کشف آن، هیچ گاه به انتها نمی رسد، زیرا این الگوریتم هر روز پیچیده تر می شود و هر روز با بیشتر شدن کاربران آن، ارزش آن می تواند افزایش یابد.

نحوه فعالیت بیت کوین

یک کاربر در کیف پول خود فقط مقدار بیت کوین و مراحل و نتیجه تراکنش‌ها را می‌تواند مشاهده کند. در پشت فرایند‌های شبکه بیت کوین، یک دفتر حساب عمومی به نام بلاک چین قرار دارد. این دفتر حساب شامل تمام تراکنش‌هایی است که تا به حال پردازش شده است. سوابق دیجیتال تراکنش‌ها در به اصطلاح بلاک‌ها قرار دارند. تراکنش‌ها توسط کاربران یا کیف پول آن‌ها رمزگذاری شده و به شبکه ارسال می‌شوند. به این دلیل بیت کوین، ارز رمزپایه یا ارز رمزنگاری شده یا رمز ارز (cryptocurrency) نامیده می‌شود. این تراکنش‌های رمزگذاری شده سپس در بلاک‌ها گنجانده می‌ شوند.
اگر شخصی سعی کند فقط یک حرف یا عدد را در یک بلاک تراکنش تغییر دهد، این کار بر تمام بلاک‌ها تاثیرگذار خواهد بود. از آنجا که این یک دفتر حساب عمومی است، تلاش‌های اشتباه یا تقلب می‌تواند به راحتی توسط هر کسی قابل تشخیص و اصلاح باشد. هر کاربر در کیف پول خود می‌تواند اعتبار و صحت هر مبادله را بررسی کند. صحت هر تراکنش توسط امضای دیجیتال مربوط به آدرس‌های ارسالی محافظت می‌شود.
به دلیل وجود فرایند تایید، ممکن است تکمیل یک تراکنش در شبکه بیت کوین، چند دقیقه زمان ببرد. پروتکل بیت کوین به گونه‌ای طراحی شده است که استخراج هر بلوک در حدود ۱۰ دقیقه زمان می‌برد.

ویژگی های بیت کوین

بیت کوین ویژگی های منحصر به فردی دارد؛ این ارز دیجیتال محدود است، امن است و به راحتی جابجا می شود. شفاف بودن، سرعت پرداخت و انتقال، غیرقابل لغو بودن بعد از انتقال و غیرمتمرکز بودن و استقلال آن از دولت ها از دیگر ویژگی های بیت کوین است. بسیاری از جابجایی هایی که به دلیل تحریم با مشکل مواجه است با بیت کوین قابل انجام است.

ماینینگ و فارمینگ چیست؟

در ایران دید ماینینگ و فارمینگ به بیت کوین، پررنگ شده است. ماینینگ را با یک لپ تاپ معمولی در منزل نیز می توان انجام داد، اما زمان بسیار زیادی طول می کشد. روی سرورهای کامپیوتری، هم می توان انجام داد که آن هم طولانی است، ولی زمانش کمتر از لپ تاپ است. برای سرعت دادن به ماینینگ باید از سخت افزار خاص بیت کوین ( دستگاه ماینر)، که بعضی شرکتها ساختند، استفاده کرد که برق بسیار زیادی مصرف و گرمای زیادی تولید میکند و احتیاج به خنک کننده دارد. گاهی ماینرها برای سرعت بخشیدن به کار، چندین دستگاه را به هم زنجیر می کنند‏ که به آن فارمینگ می گویند.
ماینینگ بیت کوین، در واقع پیدا کردن آن نیست، بلکه یک ارزش آفرینی است. کاری که انجام میپذیرد، دارای ارزش است ( مثلا ارزش آن یک میلیاردم بیت کوین است)

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا